Atacul de panică

Corpul uman este o mașinărie organică extrem de complexă ce prezintă numeroase procese. Se poate asemăna chiar cu un aparat de fotografiat: vezi prin obiectivul pus la dispoziție și trăiești fiecare aspect surprins în funcție de cadrele luate. Ei bine, partea sistemului nervos central, creierul, este responsabil de funcții importante ale organismului, precum bătăile inimii și generarea de gânduri și emoții: acestea, fară control și înțelegere, conduc la subiectul acestui articol: atacul de panică. 

Înțelegerea anxietății exponențiale

Ca notă introductivă, atacul de panică este o manifestare exterioară a acestor gânduri și emoții produse de creier, analizate în mod excesiv și care au loc, de cele mai multe ori, în situații mai puțin confortabile pentru fiecare victimă. Categoric, experiența nu este deloc una plăcută, deoarece conturul a tot ce credeai că ești capabil să controlezi se pierde în fața unui pericol iminent: totul pornește de la amigdală, regiunea din creier unde este procesată frica. Când amigdala percepe pericolul, stimulează sistemul nervos simpatic, care generează o descărcare de adrenalină, cea din urmă susținând o creștere a ritmului inimii și a respirației pentru a duce sânge și oxigen la mușchii brațelor și ai picioarelor, dar și la creier, făcându-l mai alert și receptiv. Apoi, cortexul prefrontal preia controlul de la amigdală activând sistemul nervos parasimpatic, care determină apariția hormonului numit acetilcolină și astfel scade ritmul cardiac și calmează atacul de panică. De asemenea, modificările din fluxul sanguin provoacă amețeli și amorțeli la nivelul membrelor.

Din punct de vedere fizic, atacul de panică nu afectează pe termen lung, însă teama de desfășurare a unei noi experiențe degradează viața unei persoane, iar această însumare a emoțiilor excesive conduce negreșit la alte atacuri de panică. Este un întreg proces repetabil. Studiile arată că atacurile de panică se manifestă în general la persoanele de peste 20 de ani, dar sunt și cazuri în care pot apărea în rândul copiilor sau adolescenților, iar acestea au efecte destul de grave în viitor. Pierderea concentrării și incapacitatea de a se mobiliza din punct de vedere educațional le afectează dezvoltarea normală a vieții sociale, iar în cazuri extreme, pot degenera în depresie. De asemenea, este demonstrat faptul că o treime distre noi, mai devreme sau mai tărziu, vom experimenta cel puțin un atac de panică, și indiferent dacă e primul sau al X-lea, totul este la fel de intens și înfricoșător.

Un real ajutor: însușirea cunoștințelor despre atacurile de panică

Până și studierea atacurilor de panică este inconfortabilă, dar este o necesitate de cunoștinte, deoarece înțelegerea fenomenului este mai mult decât un mod de a-l preveni, este o dovadă a spirituluui civic. În momentul în care observi o persoană suferindă, e primordială acționarea, crearea unei zone de siguranță și confort, interacțiune, calmare și susținere. Nimeni nu așteaptă te uiți ciudat la el/ea, tipi sau pui întrebări absolut irelevante în momentul dat. Una dintre cele mai cunoscute și utile tehnici de relaxare face referire la modul în care are loc respirația, aceasta realizandu-se în 3 timpi, un inspir profund, lent de 3-5 secunde, ținerea respirației pentru 3 secunde și apoi expir lent, progresiv timp de 3-5 secunde, astfel se pot calma reacțiile provocate de anxietate și îi vei ajuta pe oameni și controleze conștient respirația. Un alt exercițiu de relaxare este imaginarea dirijată, așadar, încercați oferiți certitudine persoanei de lângă voi și astfel fi capabilă de o proiectare cât mai veridică a locului preferat.

Cum poți preveni instalarea atacurilor de panică?

Oficialitățile medicale propun adaptarea la un nou stil de viață ce include meditația și diferite tehnici de relaxare, reducerea consumului de cafeină și renunțarea la fumat, adoptarea unei alimentații sănătoase și a unui regim regulamentar de odihnă, precum și practicarea oricărei activități cu solicitare fizică. Pe lângă aceste strategii pentru o mai bună gestionare a simptomelor, se sugerează administrarea tratamentului recomandat de medic, alăturarea într-un grup-suport în care îți poți expune problema și totodată iți menții activă socializarea, folosirea suplimentelor cu valeriană pentru relaxare și consumarea ceaiului de mușețel sau levănțică.

În esență, e important gradul de cunoaștere al noțiunilor prezentate, indiferent dacă ești diagnosticat sau nu cu această tulburare, iar dacă ai bunăvoință, acționează! Sunt aproape convinsă că, în realitate, majoritatea oamenilor sunt de o răutate inexplicabilă, dată de nepăsare ori neimplicare și au impresia că totul este împotriva lor, dar sub condeiul lui Lev Tolstoi s-au ales următoarele cuvinte: „Binele e înafara înlănțuirii de cauze și efecte”, așadar invitația la a face bine se colorează cu informația servită, nimeni nu vrea să cunoască experiența atacurilor de panică, apar din neant și pot dispărea în abis, dar omenia se măsoară și în asemenea acțiuni.