Băuturile energizante sunt foarte consumate, mai ales în rândul tinerilor, fiind considerate o sursă de energie pentru organism atunci când își face prezența oboseala. În timp ce producătorii susțin că aceste băuturi prezintă efecte benefice, specialiștii spun că dacă sunt amestecate cu alcool sau dacă sunt consumate în mod excesiv pot cauza boli și atacuri de panică.

În rândul consumatorilor de băuturi energizante se numără populația tânără — elevii, studenții, sportivii și cei ce practică profesii care necesită atenție și concentrare, dar nu sunt exceptate nici celelalte categorii de oameni.

Potrivit Sfatul Medicului, un consum pe o perioadă lungă de timp a băuturilor energizante poate cauza probleme cu creșterea presiunii arteriale sau cu cea a conținutului de zahăr în sânge. Insomniile, iritabilitatea și chiar depresia sunt alte simptome ale energizantelor. Mai mult, consumate în exces pot duce la apariția unor probleme gastrice și neurologice.

Același site afirmă că băuturile energizante comercializate în România au între 3 și 8 E-uri, acestea fiind substanțe care pot dăuna grav sănătății.

Ce conțin băuturile energizante

Bauturile energizante au un ingredient activ, cafeina, fiind prezentă în doze mari, alături de alte substanțe stimulante precum ginko biloba, ginseng, guarana, dar și o cantitate mare de zahăr sau alți îndulcitori.

ROmedic avertizează că o bautură energizantă poate conține până la 200-350 mg de cofeină, pe când aceeași cantitate de CocaCola, conține aprox. 35 de gr. Așadar, concentrația de cofeină din energizante este prezentă cât la 10 doze de Cola.

Consumate în cantități moderate, acest tip de băuturi sunt benefice, dar atunci când se face exces de produsele pe bază de cofeină, apar neplăcerile: insomnia, nervozitatea, agitația, deshidratarea, durerea de cap, palpitațiile, durerile de stomac.

Medicii spun că nu trebuie consumată mai mult de 200 mg de cofeină într-o zi (adulți) și 100 mg (copii). Efectele menționate mai sus pot apărea dacă se consumă peste 350 mg de cofeină.

Trebuie să fiți precauți cu privire la ingredientele pe care le conțin energizantele.

Ce spun studiile

Un studiu australian desfășurat pe o perioadă de 7 ani (din 2003 până în 2010) a observat efectele băuturilor energizante asupra a 217 de participanți, cu vârsta medie de 15 ani. Un procentaj mare reprezentat de numărul subiecților a dus la concluzia că aceștia au prezentat diverse simptome neplăcute cauzate de aceste băuturi, atunci când au fost consumate în exces cu o singură ocazie. Dozele de cofeină au fost principala cauză a efectelor adverse: dureri de cap, palpitații, tremurat, stări de agitație, deshidratare, diaree, insomnie.

Consumul în exces a energizantelor au și alte efecte negative precum dependența de cofeină, care este mult mai puternică decât în cazul consumatorilor de cafea.

Un raport publicat în 2011 arată că numai în Statele Unite ale Americii s-au înregistrat într-un singur an aproximativ 20.000 de cazuri de prezentare în regim de urgență, din cauza băuturilor energizante. Motivul pentru care cei mai mulți au ajuns la Urgențe se datorează consumului în cantități mari de energizante sau combinate cu alcool și medicamente.

Un alt studiu realizat în 2012 de către Academia de Stomatologie din Statele Unite ale Americii arată că atunci când consumăm energizante, smalțul dinților este afectat. Astfel, „cercetătorii au scufundat mostre de smalț dentar în 9 tipuri de băuturi energizante și în 15 tipuri de băuturi pentru sportivi, timp de 15 minute, urmate de scufundare în salivă artificială, timp de două ore” afirmă ROmedic.

După 5 zile, smalțul dinților era afectat, iar efectele erau mai vizibile în cazul băuturilor energizante. Așadar, consumul în exces de energizante cauzează erodarea smalțului și încurajează formarea cariilor.

Alternative pentru consumul de băuturi energizante

Dacă vă simțiți copleșit de oboseală, lipsit de poftă de viață și fără energie, indicat ar fi să apelați și la alte metode pentru a vă reveni la starea necesară. Astfel, activitățile fizice, consumarea de ceaiuri, consumul de ciocolată neagră în cantități moderate.

Un studiu realizat pentru a cerceta efectele activității fizice asupra mortalității la bărbați arată că persoanele care depun efort cu până la 1.000 de kcal pe săptămână sunt supuse cu pana la 20% mai redus la riscul de mortalitate prematură de cauză cardiovasculară.