la Oxford

A fost acceptată la Oxford, dar nu poate acoperi taxele școlare. O elevă din Constanța ne cere ajutorul.

Astfel, familia elevei de clasa a XII-a nu are posibilitățile pentru taxele școlare, iar termenul limită pentru depunerea taxelor este 25 iunie. Pentru a o putea ajuta pe Antonia, eleva acceptată la Oxford University, să-și împlinească visul, puteți dona orice monedă!

Cont Revolut: RO83 BREL 0005 5046 5137 0100, Antonia-Florina Pănescu

De asemenea, printr-o scrisoare deschisă, fata a dat mai multe detalii despre visul său:

„Stimată doamnă Ioana Chicet-Macoveiciuc,

Mă numesc Pănescu Antonia Florina, sunt elevă în clasa a 12-a la Liceul Teoretic „Ovidius”, Constanța, și am fost acceptată să studiez Biochimie la Oxford University, Magdalen College, pe unul din cele 4 locuri disponibile, începând din octombrie 2021.

Din cauza contextului politic (Brexit), fiind cetățean al Uniunii Europene, nu voi putea beneficia de împrumutul guvernamental, iar taxa școlara nu va mai fi de 9.000 de lire pe an, ci de 37.500 de lire pe an, ultimul fiind în program de masterat. Astfel, este estimat, cu tot cu prețul de trai, că voi avea de plătit 200.000 de lire pentru cei patru ani de studiu, la sfârșitul cărora voi avea diploma Master of Biochemistry.

Suma precizată este atât de mare încât niciun serviciu privat de împrumuturi nu acoperă măcar un sfert, iar finanțarea proprie nu este o variantă pentru mine. Datorită doamnei profesor Holban, care predă limba și literatura română în liceul meu, v-am descoperit blogul și tot sub îndrumarea dumneaei vă scriu acum. Până pe data de 25 iunie trebuie să trimit o declarație financiară către facultate, prin care confirm că dețin fondurile necesare pentru finanțarea studiilor mele, în primă fază pentru anul întâi, prin aceasta asigurându-mi locul primit. Îmi cer iertare pentru timpul scurt rămas la dispoziție. Până acum am făcut eforturi să obțin suma necesară, contactând fundații educaționale și companii din industrie atât din țară, cât și din străinătate, însă rugămințile mele nu au primit vreun răspuns favorabil.

De când eram mică, atât mama, cât și cadrele profesionale cu care am avut contact, fie în cadrul școlii, fie în diversele proiecte extrașcolare în care m-am implicat, mi-au insuflat ideea că prin muncă și devotament, orice este posibil. Că educația este cheia spre succes, iar dacă mă dedic unui subiect și excelez, rezultatele vor veni de la sine. În acest scop, am început să particip la Olimpiadele Naționale din clasa a 7-a, învățând să îmi structurez timpul și să urmez cu disciplină un program autoimpus pentru a-mi asigura rezultatele dorite, având în vedere că într-un singur an școlar participam la mai multe materii și doream să mențin și media generală școlară de 10 din anii trecuți. Inițial, nu eram hotărâtă ce disciplină să urmez la nivelul învățământului superior, așa că am încercat să mă familiarizez cu toate științele la care aveam acces. Astfel, de-a lungul timpului, am participat la etapele naționale la disciplinele Chimie, Biologie, Fizică, și Astronomie și Astrofizică, calificându-mă în total la 14 naționale. Pentru cea din urmă materie, fiind în afara programei școlare, am participat la Cercul Județean de Astronomie și Astrofizică din Constanța, înființat de 3 colegi de clasa a 12-a, care aveau experiență cu olimpiada și care ne predau din studiul lor individual. În ultimii doi ani, eu însămi am preluat rolul de mentor, împărtășindu-mi cunoștințele acumulate și pasiunea pentru subiect, pe care îl tratez, în prezent, ca pe un hobby.

Am descoperit că îmi face să plăcere să fiu de partea cealaltă a informației, să fiu eu cea care explică un concept și care are o audiență dornică de cunoaștere. Astfel, din martie 2020 m-am decis să devin tutore pe site-ul TeachU.ro, unde ofer lecții gratuite la biologie și chimie elevilor care se pregătesc pentru examene, de admitere sau bacalaureat, olimpiade, sau vor doar să înțeleagă lecția de la clasă, întrucât poate au fost afectați de pandemie. Faptul că mă clasasem pe locul 4 la Olimpiada Națională de Chimie și pe locul 3 la Olimpiada Națională de Biologie în anul precedent le oferea elevilor certitudinea că în timpul orelor de meditație vor primi informații corecte, concrete, care se testează la examene, printr-o metodă care se dovedise a fi eficientă.

Am ales aceste două discipline întrucât, în ultimii doi ani de liceu, am realizat că pasiunea mea adevărată se află în biochimie, o îmbinare elegantă a celor două științe, responsabilă pentru înțelegerea funcționării organismelor la scară moleculară. Întrucât organizarea olimpiadelor a fost compromisă de răspândirea virusului COVID-19, m-am decis să tratez aplicația mea la Oxford drept o ultimă competiție în cariera mea de licean, una puțin diferită, cu două probe orale, interviurile, și pentru care a trebuit să mă familiarizez cu o materie cu totul diferită față de cea prezentată în România. Pregătirea propriu-zisă pentru interviu am început-o cu aproape două săptămâni înaintea acestuia, când am primit mail-ul de invitație de la două colegii: Magdalen, cel la care aplicasem, și Lady Margaret Hall. În acest timp, am parcurs întregul material de nivel A-Levels din UK pentru disciplinele Chimie și Biologie, am citit articole privind cercetările actuale în domeniu, și am recapitulat conceptele învățate în vară, când urmasem un curs online de Biochimie de la Harvard. Anii de muncă grea pentru Olimpiade mă pregătiseră pentru această provocare, întrucât îmi clădisem fundația necesară pentru a putea aprofunda în detaliu domeniul, informațiile acumulate ajutându-mă să înțeleg logic conceptele de nivel de facultate, din care am fost intervievată.

Am reușit, astfel, să fiu acceptată la universitatea la care visasem încă de când am auzit de existența ei. Și acum? Am muncit din greu, m-am dedicat, am făcut sacrificii, iar rezultatul a venit, conform poveței. Însă aici se oprește călătoria mea?

În prezent, fac parte din echipa de voluntari a proiectului BIOcamp, înființat de Laboratorul de Oportunități prin asociația 11even, ce are ca scop prezentarea oportunităților de studiu în București în domenii ale biologiei ce se axează pe munca în laborator. Eu însămi am participat la acest proiect în vara anului 2019, când am petrecut o săptămână la Platforma de Cercetare în Biologie și Ecologie Sistemică din București făcând experimente și întâlnind alți elevi pasionați de știință. Terminasem clasa a 10-a atunci, iar această tabără a reprezentat un prilej de a intra în contact cu protocoalele care se urmează în studiul practic al biochimiei.

Pe de o parte, experiența m-a ajutat în decizia mea de a urma acest domeniu mai departe, aplicarea informațiilor teoretice și materializarea rezultatelor sub ochii mei (sau, mai bine spus, sub lentila microscopului) dându-mi satisfacție. Realizarea că procedeele la o scară atât de mică pot avea un impact atât de mare prin interconectabilitatea reacțiilor biochimice mi-a potențat fascinația față de domeniu. Pe de altă parte, am fost dezamăgită când am realizat limitarea posibilităților de cercetare: aparatura era depășită, iar experimentele pe care le făceau studenții, învechite de mai mulți ani. Deși puteam simți pasiunea cadrelor didactice și dorința lor de a aprofunda cât mai mult o anumită topică sau de a ne arăta o tehnică descoperită recent, lipsa fondurilor și a resurselor ne limita entuziasmul la nivel teoretic.

Vă rog pe dumneavoastră să mă ajutați să continui pe drumul ales de mine, drumul excelenței, pentru a-mi putea atinge visul de a participa în cercetările pentru tratarea bolilor genetice cu ajutorul biotehnologiilor la cea mai bună universitate din lume. Vreau să pot să duc mai departe învățătură primită, să pot asigura un elev că aspirațiile sale sunt realizabile dacă și le dorește îndeajuns încât să depună toate eforturile și să facă toate sacrificiile necesare pentru a le realiza.

Consider că posibilitatea de a urma cursuri la o universitate dotată, fruntașă în domeniul cercetării, îmi va deschide orizonturile și mă va putea pregăti pentru a reveni în țară. Îmi doresc să aplic toate informațiile pe care le voi putea acumula la Oxford pentru a genera o schimbare în modul în care sfera cercetării este percepută în România. Experiența de a fi în frontul dezvoltării domeniului biochimiei, cât și cunoștințele și relațiile pe care le-aș întemeia cu această ocazie, mă vor ajuta să dezvolt un proiect de modernizare a laboratoarelor din țară, astfel încât tinerii să vadă în meseria de cercetător în România o opțiunea viabilă și atrăgătoare.”