cafeină
cafeină

Hi there, nu ne-am mai auzit de ceva vreme. Nu știu cum se face, dar ultimul articol l-am scris cu o zi înainte de un examen important, iar acum istoria se repetă.

În orice caz, voiam să încep prin a vă spune că, la fel ca mulți dintre voi, sunt în sesiune. Pentru cei care nu au trecut încă prin asta, vă dau un hint: când vedeți meme-uri cu zombie în loc de studenți… nu mai sunt doar meme-uri, deja e realitate. Dar ca să vă spun și mai concret, stresiunea e perioada aia de trei săptămâni în care doza de cafeină crește de 5 ori față de doza cu care erai obișnuit, orele de somn scad considerabil, stresul atinge cote maxime, iar cearcănele deja fac parte din machiajul de zi cu zi.

Sper că nu v-am speriat prea tare, dar oricum, dacă au putut alții înaintea noastră, putem și noi, corect? Anyway, articolul ăsta nu va fi despre sesiune, ci va fi despre cafea.

Istoric

Ca un scurt istoric, pentru cei ce nu știau, primele dovezi documentate istoric despre consumul de cafea apar în scrierile unor arabi, în secolul al XV-lea. În Europa, cafeaua apare prima oară în Veneția, abia în a doua parte a secolului al XVI-lea, în timp ce prima cafenea apare în Roma, în anul 1645.

Beneficiile cafelei

Un beneficiu arhicunoscut este efectul de stimulent pe care îl are cafeaua asupra organismului. Cafeina este principalul ingredient care dă energie și contribuie la eliminarea stărilor de oboseală.

Haideți, totuși, să vedem și celelalte beneficii pe care le putem avea dacă includem cafeaua în dieta noastră zilnică:

  1. Ajută la arderea grăsimilor

Cafeina este una dintre puţinele substanţe care ajută la arderea grăsimilor, motiv pentru care se regăseşte în aproape toate suplimentele alimentare pentru slăbit. Potrivit unui studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition, cafeina din cafea poate stimula cu până la 29% arderea grăsimilor.

 

  1. Poate reduce riscul de apariție al diabetului

Diabetul de tip 2 este una dintre cele mai grave probleme medicale ale timpurilor noastre, cu câteva sute de milioane de blonavi la scară mondială. Un studiu apărut în JAMA Internal Medicine a stabilit că fiecare ceaşcă de cafea băută zilnic reduce cu 7% riscul de apariţie a diabetului de tip 2.

De menționat aici că nu trebuie să faceți ca mine și să beți cafeaua și cu lapte și cu zahăr, aceste beneficii sunt valabile pentru cafeaua simplă, fără cele enumerate anterior.

 

  1. Poate preveni apariția bolilor Alzheimer și Parkinson

Persoanele care consumă frecvent cafea au un risc mult mai scăzut de a se îmbolnăvi de Alzheimer, una dintre principalele cauze ale demenței la nivel mondial. Potrivit unui studiu publicat în European Journal of Neurology, băutorii de cafea au cu până la 65% mai puţine şanse să dezvolte boala Alzheimer.

Dr. Richard Fox, medic neurolog la Cleveland Clinic, menționează despre cafeină că „are proprietăți neuroprotectoare. Însă în cafea, există și alte substanțe în plus față de cafeină, care ajută funcția neurologică și sistemul imun”.

 

  1. Protejează ficatul

Cafeaua poate avea un efect benefic şi în cazul afecţiunilor hepatice. Potrivit unui studiu apărut în Archives of Internal Medicine, persoanele care beau patru sau mai multe căni de cafea pe zi au un risc cu până la 80% mai mic de a se îmbolnăvi de ciroză.

 

  1. Reduce riscul de apariție al accidentelor vasculare

Unul dintre efectele pe termen scurt ale cafeinei este creşterea tensiunii arteriale, dar acest lucru dispare în timp, iar creşterea nu este într-atât de semnificativă încât să îngrijoreze. Dimpotrivă, băuturile bogate în cafeină – cafeaua şi ceaiul verde, de exemplu – sunt corelate cu un risc mai scăzut cu 20% de apariţie a unui accident vascular cerebral, arată un studiu publicat în jurnalul Stroke.

 

  1. Reduce riscul de cancer

Agenția Internațională pentru Cercetare în Domeniul Cancerului (IARC) a analizat mai multe date privind legătura dintre cafea și riscul de cancer. Dacă in 1991, IARC includea cafeaua pe lista alimentelor cu „potențial cancerigen pentru om, studiile recente demonstrează rolul cafelei în scăderea riscului de cancer de ficat și cancer colorectal, susțin experții de la Mayo Clinic.

 

Și nu în ultimul rând,

  1. Înlătură riscul de depresie și te face mai fericit

Cafeaua poate să reducă semnificativ riscul de suicid. Un studiu de la Harvard, publicat în 2011, arată că femeile care beau 4 sau mai multe cești de cafea pe zi au avut un risc cu 20% mai mic de depresie. Un alt studiu a demonstrat că persoanele care beau 4 sau mai multe cești de cafea pe zi au cu 53% mai puține șanse să se sinucidă.

cafeină

În ciuda acestor numeroase beneficii, trebuie să fim conștienți că tot ce e în exces dăunează. Așa că, în următoarea parte a articolului, voi explica câteva din efectele negative ale cafeinei consumată în cantități mari.

 

  1. Poate cauza probleme gastro-intestinale

Cafeaua nu este recomandată persoanelor care suferă de gastrită, colită sau ulcer, întrucât aceasta poate deteriora mucoasele, cauzând, în primă instanță, disconfort abdominal, apoi evoluând la stări de greață, dureri și chiar senzație de arsură.

 

  1. Poate provoca modificări ale somnului, alături de efecte psihologice

După cum am vorbit mai sus, cafeina are rol de stimulent în organism și reduce oboseala. Dar ce se întâmplă când consumăm cafea la ore nepotrivite sau în cantitate mare? Apar insomniile, iar de aici derivă și starea de irascibilitate, apare, evident, oboseala și suntem tentați să consumăm tot mai mult. Asta ne duce la următorul punct al listei noastre, și anume:

 

  1. Poate provoca dependență

Conform American Chemical Society, cafeina este cel mai uzual drog la momentul actual, fiind prezentă în cafea, ceaiuri, analgezice, ciocolată și alimente. „Cafeina este absorbită la nivelul intestinului, iar destinația sa este creierul. Ajunsă acolo, stimulează activitatea creierului, putând foarte ușor să schimbe chimia acestuia”, a declarat dr. Petronela Nechita, medic primar psihiatru în cadrul Institutului de Psihiatrie „Socola” Iași. De asemenea, Asociația Americană de Psihiatrie a introdus „tulburarea utilizării de cofeină” în DSM 5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Health Disorders), recunoscând-o ca pe o problemă de sănătate.

Primele simptome pe care le resimțim atunci când întrerupem consumul de cafea sunt: durerea de cap, senzația de oboseală, scăderea capacității de concetrare, iritabilitatea și starea depresivă. Tot dr. Petronela Nechita afirmă că „Acestea sunt simptome care apar la 10-12h de la întreruperea consumului și pot persista chiar și câteva zile”. Pe lângă ce am menționat anterior, pot apărea și dureri musculare sau chiar senzații de greață.

Specialiștii confirmă faptul că persoanele care sunt deja predispuse la stres pot descoperi că aportul de cafea le poate agrava simptomele. Anxietatea, insomniile și oboseala cronică sunt câteva dintre simptomele ce apar în urma dependenței de cafea.

 

Concluzionând, cafeaua are foarte multe beneficii asupra organismului uman, însă doar atâta timp cât este consumată cu moderație și, pe cât posibil, fără lapte și neîndulcită.

În cazul în care vă gândiți că ați putea avea o problemă în ceea ce privește consumul responsabil de cafea, puteți face un test: 2 zile eliminați cafeina din dieta voastră zilnică și, în funcție de ce simptome manifestați, veți ști dacă există sau nu într-adevăr o problemă în ceea ce privește stilul vostru de viață.

Acestea fiind spuse, vă urez baftă la examenele ce urmează și nu uitați: oricât de tentant ar fi să bei 5 cafele ca să termini de repetat materia până dimineață, nu e cea mai bună soluție pentru corpul tău.

 

Dacă vrei să mai citești articole legate de bacalaureat/sesiune, click aici!