profesorii români

Un studiu făcut recent ne arată că peste 50% dintre profesorii români noi la catedră renunță la învățământ în primii 5 ani, principala cauză fiind stresul. Astfel, problemele ascunse sau neobservate ale învățământului românesc au fost scoase la iveală de pandemie, iar atât elevii cât și profesorii au fost forțați să se adapteze noii metode de învățare.

Pentru a ajuta profesorii, Fundaţia Transylvania College de la Cluj a creat programul „Profesori fericiţi pentru România” gratuit, iar sute de profesori s-au redescoperit şi au învăţat să construiască pedagogii bazate pe ştiinţa educaţiei pozitive

Gabriela Secoşan, profesor şi director program „Părinţi fericiţi pentru România”, afectată de stres și presiune a fost tentată să renunțe la catedră. Aceasta a mărturisit că au fost mai multe momente în care a vrut să renunțe: „Da, nenumărate. Un exemplu a fost presiunea părinţilor. De la părinţi care veneau să se plângă că la clasa pregătitoare copilul lui încă nu ştie să citească după două luni de şcoală. O altă presiune ar fi mediul în care am lucrat, era un mediu agresiv, de multe ori am avut sentimentul că nu sunt capabilă să fac faţă. Copiii sunt bine, nu au nimic greşit, dar noi adulţii din viaţa lor trebuie să ne învăţăm să ne construim nişte tipare şi să ne dăm seama că absolut tot ce facem este un model pentru copii”

Fondatorul programului, Simona Baciu, inspirată de poveștile profesorilor, dar îngrijorată de statisticile făcute la nivel mondial a hotărât să facă primul studiu din România privind starea de bine a profesorilor, rezultatele ajutând la dezvoltarea altor programe de susţinere a cadrelor didactice.

„Studiile arată că profesorii sunt în categoria profesională care manifestă un stres foarte ridicat, alături de medici şi asistenţi medicali. Până în prezent, am primit peste 3300 de răspunsuri. Un profesor în România are nevoie în primul rând de pregătire la nivelul secolului XXI. Noi toţi am fost pregătiţi pentru secolul XX în care profesorul a fost pregătit să predea materia şi copiii să dea nişte examene. Paradigma în care trăim astăzi este total diferită. Când intrăm în clasă în primul rând intrăm ca nişte oameni, apoi ca specialişti”, a precizat Simona Baciu.