profesor

Un profesor este cel care care servește drept model pentru elevi, studenți și cel care îi poate influența într-un mod pozitiv, schimbându-le perspectiva asupra școlii. Prin metodele de predare, atitudine, răbdare, dedicare, el poate fi cel care să îi atragă pe elevi spre o anumită materie și chiar să îi ghideze spre o carieră în viitor.

Doamna profesoară de Limba Engleză, Alina Daniela Suciu, care predă la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, este un astfel de profesor. Prin devotamentul și pasiunea pentru engleză a reușit să ajungă la inima elevilor săi de gimnaziu și liceu, să-i inspire și să-i modeleze prin prisma atitudinii pe care o abordează atunci când predă.

Țin să menționez că eu sunt unul dintre acei elevi. Prin toate însușirile menționate mai sus, îmbinate cu grijă, afecțiune, compasiune și bunăvoință, doamna profesoară a reușit să mă transforme într-o iubitoare de limba engleză, o elevă devotată și mereu încântată de orele de engleză. Mai mult, dumneaei a fost un sprijin, un zid apărător, un prieten de nădejde, mereu dispusă să-mi acorde timpul ei, o față zâmbitoare și „a piece of advice “. Pot spune că datorită doamnei profesoare mi-am conturat personalitatea, am devenit mai creativă, open-minded, am învățat să mă exprim liber și să cred în visele mele, lucru pentru care îi mulțumesc.

Admirând-o pentru calitatea sa de profesor, am avut marea plăcere să îmi acorde un mic interviu, pe baza căruia să pot expune un model atât pentru elevi, studenți, absolvenții unor facultăți care vor să devină cadre didactice, cât și pentru profesorii care deja se află în domeniul învățământului de mai mulți ani.

Bună ziua! Pentru început aș vrea să vă întreb cum s-a născut pasiunea dvs. pentru engleză și ce v-a determinat să consumați această pasiune în domeniul învățământului?

Bună ziua! Se spune că fiecare limbă străină îți deschide o nouă filă de poveste, o nouă perspectivă asupra lumii. Din dorința de a-mi lărgi orizonturile, am ales să valorific din plin limbile studiate la facultate. A fi poliglot este una dintre aspirațiile mele. M-am îndrăgostit de limba engleză din clasele primare și se datorează, în mare parte, profesoarei mele. E mai ușor să asimilezi o limbă când prinzi drag de persoana care te îndrumă, fiindcă utilul se amestecă cu plăcutul, iar lecțiile devin o adevărată plăcere. Eu sunt doar un pion în căutarea binelui, frumosului și adevărului. Mi-am dorit să nu opresc jocul, ci să-l dau mai departe. Simt că aceasta este menirea mea.

Ce facultate ați urmat și când ați debutat în profesia de cadru didactic?

Am absolvit Facultatea de Litere din Cluj-Napoca, Universitatea Babeș-Bolyai în 2007, cu specializarea engleză-franceză, iar in 2008 am finalizat și masterul de Managementul Resurselor Umane la Facultatea de Științe Economice, tot din Cluj-Napoca. Cariera mea de dascăl a început chiar în 2008, când am reușit să mă și titularizez în invățământ.

Care considerați că sunt calitățile pe care trebuie să le aibă un profesor pentru a rezona cu învățământul și cu elevii ?

În primul rând, cred că este necesar să avem multă răbdare, dedicare și dragoste față de elevi. Apoi, voința de a transmite propriile tale cunoștințe și altor tineri care se află la început de drum și care au nevoie de repere sau puncte de referință. Un profesor bun trebuie să fie veșnic pregătit de a da răspunsuri adecvate în orice circumstanțe și este necesar să-și actualizeze cunoștințele și metodele în conformitate cu noile realități. În plus, un profesor trebuie să fie conștient că se află în fața unor oameni care dețin la rândul lor ambiții, pasiuni, sentimente și nu sunt cu nimic mai prejos față de tine.

Cum ajungeţi să le atrageţi atenţia elevilor? Care este metoda pe care o folosiţi ca să vă desfășurați ora cât mai productiv?

Din acest punct de vedere, predarea unei limbi străine îți dă posibilitatea de a recurge la o varietate de metode, materiale, proiecte, jocuri. Am învățat și continui să învăț și să mă perfecționez, fiindcă învățarea presupune un proces care durează pe parcursul întregii vieți. Întotdeauna mă autoevaluez și încerc să învăț din greșeli. Este o poveste fără sfârșit. Ținând cont că predau la toate nivelurile, adică primar, gimnazial și liceal, proiectarea lecției variază foarte mult. În general, îmi doresc să-i cunosc pe elevii mei mai bine și pentru ca acest lucru să devină palpabil, pun mare accent pe dialog, conversație, joc de rol, dezbatere. Doar prin comunicare reușim să ne integrăm într-o comunitate sau într-o clasă de elevi. Ceea ce îmi doresc este să le descopăr diferitele inteligențe și, în special, inteligența emoțională. În cele din urmă, suntem toți oameni cu diferite visuri, idealuri, ținte.

În ceea ce priveşte relaţia profesor-elev, cum se reflectă aceasta între dumneavoastră și elevii cărora le predați. Ați întâmpinat situații dificile și dacă da, cum le soluționați?

Eu susțin cu tărie că profesorii ar trebui să fie cei care îi îndrumă și îi sprijină pe elevi și nu cei care le retează aripile. Noi doar îi învățăm să zboare, restul depinde de ei și de destinul fiecăruia. Da, am întâmpinat și dificultăți de-a lungul carierei mele profesionale și cred că esența este înțelegerea, empatia și respectul. Dacă una dintre aceste calități lipsește, atunci demersul educativ e compromis.

Cum arată o oră de engleză în online, pe perioada pandemiei? Considerați că școala fizică este mai eficientă decât orele desfășurate online ?

Școala online mi se pare o soluție temporară de reglementare educațională, dar pe termen lung poate duce la alienare, depresie, tulburări comportamentale. Nu degeaba vorbește Aristotel despre „zoon politikon”. Omul este la bază o ființă socială care are nevoie de Celălalt pentru a interacționa înspre cunoașterea interlocutorului, dar și pentru cunoașterea propriului Sine. Oricât este tehnologia de fascinantă, relațiile interumane, atașamentul, afecțiunea sunt primordiale.

Dacă aţi fi din nou la început de drum, aţi alege să fiţi tot profesor de limba engleză? 

Încerc să evit raportarea la regrete și la situațiile ipotetice. Adică, am făcut alegerea de a fi profesor, mi-am exercitat deja liberul arbitru pe plan profesional, tot ceea ce-mi rămâne este să fac doar mici ajustări, dacă este cazul. Ar mai fi, totuși, două opțiuni pe care le-aș fi putut explora: să devin psiholog sau bibliotecar. Ambele profesii mi se par incredibil de tentante și fantastic de atractive, dar a fi profesor pare să le includă pe ambele și poate chiar mai mult.

Dumneavoastră sunteți un om de cultură, căruia îi place să citească și care a publicat recent și o carte în limba engleza. Cum ați putea motiva elevii să citească mai mult ?

În primul rând, cunoașterea înseamnă putere, iar motivația și ambiția nu trebuie să lipsească niciunui individ. Cu cât știi mai multe, cu atât devii mai greu de manipulat și de corupt. În al doilea rând, îți antrenezi mintea și îți dezvolți memoria și imaginația. În al treilea rând, poți să oferi o părere avizată pe diverse tematici, iar astfel, grupul de prieteni ți se poate lărgi considerabil. În plus, dacă vrem să schimbăm ceva în lume și în societatea actuală, atunci schimbarea începe cu tine și cu prima filă a unei cărți. Mai mult, cu fiecare carte citită ai posibilitatea să trăiești o nouă viață, o nouă viziune asupra universului exterior și interior. Cartea este o comoară inestimabilă!

Ce îmbunătăţiri credeți că ar trebui să sufere sistemul de învăţământ actual?

Lupta cu sistemul ne paralizează chiar înainte de a începe. Sistemul e depersonalizat si dezumanizat prin definiție. Dar, dacă ar fi să menționez câteva posibile și empirice măsuri ar fi: teoria să fie substituită de mult mai multă practică și comunicare, cerințele pieții să se reflecte și în curriculum național care să fie permanent actualizat, flexibilitatea și transparența sa înlocuiască rigiditatea și sufocarea, posibilitatea de a beneficia de mai multe burse sociale, de merit sau de mobilitate, parteneriate cu școli din diferite părți ale lumii etc.  

Ce sfaturi aveți pentru viitoarele cadre didactice?

Chiar dacă la început pare dificil, așa cum se întâmplă cu orice lucru nou, încercați să stârniți interesul elevilor și să fiți alături de ei la fiecare pas pentru a-i ajuta, ghida, alina și mai ales, încercați să-i sprijiniți și să le acordați timpul necesar pentru ca aceștia să poată deveni mai buni din toate punctele de vedere.

Aveți vreun motto care vă motivează, fiind în postura de profesor?

Motto-ul meu, în calitate de profesor dar și de om este acesta: „Trăiește viața în așa fel încât să nu faci umbră pământului degeaba.” Fiecare dintre noi avem o misiune și un scop în această viață și această conștientizare dă un sens existenței. Menirea mea este să fiu profesor de limba engleză!