În opinia mea, un profesor model reprezintă persoana care se dedică în activitatea sa și are capacitatea de a cunoaşte şi a înțelege nevoile elevului, de a-l stimula, încânta, impresiona, motiva și mai ales de a-l informa. Adică acel cadru didactic care este 25 % dedicat, 25% tenace, 25 % motivant, 10% serios, 5% amuzant, 10 % interactiv.

 

Pot spune că multe dintre aceste caracteristici le regăsesc la doamna mea dirigintă Gheorghiță Geanina profesor de geografie la Liceul „Regina Maria”-Dorohoi . Dincolo de noțiunile teoretice pe care ni le predă, a reușit de multe ori să mă facă să cred în mine și în potențialul meu și m-a îndrumat către diferitele verigi care se unesc în lanțul dezvoltării mele. Una dintre amintirile care mereu mă bucură este că, atunci când am avut Covid-19, mereu îmi dădea mesaj ca să vadă cum mă simt. Și era printre singurele persoane…
De atunci, mi-am dat seama că nu ”am primit” doar un profesor, ci si unul din cei mai buni prieteni. 

Din curiozitatea de a afla mai multe despre acest om admirabil, care poate deveni un model pentru generații de elevi și profesori, i-am adresat doamnei profesoare câteva întrebări în cadrul unui interviu:

Ce este pentru dumneavoastră profesia de profesor de geografie?

Este activitatea care îmi ocupă cea mai mare parte a timpului și care mă însoțește inclusiv în concedii, întrucât tot ceea ce ne înconjoară este într-un fel sau altul, legat de domeniul geografiei. Atunci când mi-am ales meseria, nu am făcut altceva decât să imit ceea ce am văzut în jur: părinții mei au fost profesori, prietenii lor erau profesori. Cred că a fost o alegere bună, atât timp cât școala continua să fie mai mult decât un simplu loc de muncă, iar elevii, o permanentă sursă de inspirație și de adaptare la schimbări.

Ce așteptări aveți de la elevii dumneavoastră?

În linii mari mă aștept ca elevii să îmi urmeze sfaturile. Să văd progresul, nu atât la disciplina mea, cât, mai ales, la achizițiile sale globale. Pentru cei care susțin Examenul de Bacalaureat, aștept să depună efort ca să asimileze și să coreleze competențele necesare. Pentru elevii care se pregătesc pentru concursuri, aștept să își găsească motivația interioară a învățării, care să îi determine să studieze singuri.”

Care sunt punctele dumneavoastră forte de predare?

Umorul, corelațiile interdisciplinare, poveștile, optimismul și speranța că măcar ceva va declanșa interesul elevilor din clasă.

Cum găsiți idei noi pentru lecții?

În afară de permanenta perfecționare didactică și pedagogică, pentru geografie ideile noi ți le furnizează evenimentele zilnice pierdute pe Glob. Ar fi păcat să nu le valorificăm.

Care sunt metodele pe care le-ați putea folosi pentru a preda o lecție?

Un răspuns complet ar trebui să fie prea etnic. În principiu, aleg metodele în funcție de foarte multe criterii: tema, mijloacele  pe care le am la dispoziție, timpul alocat, nucleul clasei, interesul elevilor. Aceeași temă o pot aborda în maniere total diferite în timpul aceleași zile, la clase diferite.

Cum v-ați descurcat în această perioadă de pandemie?

Au fost plusuri și minusuri. Anul trecut s-a întrerupt activitatea cu patru zile înaintea desfășurării Olimpiadei județene de Geografie, motiv pentru care a trebuit să gestionez dezamăgirea elevilor implicați, pe lângă propria mea neîmplinire.
Astfel, pentru mine a fost un an de învățare și de dezvoltare a abilităților în domeniul IT. Întrucât echipamentele pe care le dețin reprezintă un plus, am fost în măsură, încă din anul școlar trecut, să experimentez, împreună cu elevii, diverse aplicații și tehnici noi. Sunt lucruri pe care le voi păstra, în mod sigur, și după revenirea la normalitate.
Anul acesta am încercat un program de pregătire online pentru concursurile școlare și am realizat ce poate fi atins un nivel înalt, deși nu compensează pierderea contactului uman. În egală măsură, a mers bine și pregătirea online pentru Examenul de Bacalaureat, rezultatele de la simulare dovedind, momentan, că geografia poate fi predată foarte bine și în această manieră.
 Am pierdut, din păcate, latura umană a activității de diriginte. Eram obișnuită să organizez excursii cu clasa mea, iar acestea erau cele mai bune momente atât de închegare a colectivului, cât și de cunoaștere și de autocunoaștere. Păstrez, încă, speranța că va fi posibilă o deplasare anul școlar viitor, dacă vom reveni la o oarecare normalitate.

Cum vă dați seama că elevii au învățat?

 

Este evident că cea mai obiectivă apreciere este evaluarea scrisă, însă, chiar și atunci nota nu reprezintă decât un moment din evoluția elevului, putând fi influențată de o multitudine de factori.
La disciplina mea, mă interesează mai întâi trezirea interesului elevilor față de realitatea din jur, dezvoltarea abilităților  de lucru cu harta, înțelegerea unor fenomene utilizând noțiuni învățate la alte discipline (fizică, chimie biologie, istorie, sociologie), corelarea unor procese. Toate aceste competențe se dezvoltă în timp și este nevoie de mai mult decât asimilarea unei lecții. În ultimii ani, am început să pun accent pe găsirea unor informații corecte de pe internet, utilizând limbile străine, întrucât cele mai multe surse de documentare credibile nu sunt în limba română.


Cum mențineți controlul în sala de clasă?

Nu cred că este nevoie de o mare strictețe atunci când vorbim de o relație armonioasă profesor-elev, care se bazează pe încredere și respect reciproc.
Pandemia ne-a dovedit că, în sensul clasic, controlul nu se mai poate aplica deloc. Rămâne speranța ca elevii vor veni în întâmpinarea eforturilor profesorilor și că își vor asuma responsabilități mai mari legate de propria lor educație.

Care sunt realizările dumneavoastră cele mai importante?

Cele mai mari sentimente de reușită vin, după ani, când remarc că foștii mei elevi au ajuns oameni frumoși, responsabili, implicați în comunitate. Până la urmă, cea mai important misiune a școlii este aceea de a forma niște Oameni.
În egală măsură, sunt încântată că am reușit să păstrez peste ani, relații extrem de strânse cu câțiva foști elevi, care  mi-au devenit persoane foarte apropiate.
Profesional, în ultimii doi ani, chiar în situație de pandemie, am reușit să coordonez două echipe de elevi care s-au plasat pe podiumul unui concurs International – BeSafeNet Olympiad –cu largă și numeroasă participare.
Astfel, orice rezultat obținut la Olimpiada de Geografie sau Olimpiada de Științele Pământului, la nivel județean sau național, a fost o sursă de satisfacție.

Care ar fi o slăbiciune pentru dumneavoastră?

Credința că aș putea determina orice elev să se apuce de învățat. Alocarea unui timp mult prea mare activităților legate de școală.

Această persoană nu ne este doar diriginte, profesor sau prieten, ci o călăuză în acest capitol al vieții noastre. Majoritatea diriginților, profesorilor ar trebui să fie ca ea.