test

Multe magazine din Germania s-au redeschis în anumite orașe. Totuși, patronii nu sunt încântați, pe de o parte datorită numărului scăzut de clienți, pe de altă parte, datorită testului obligatoriu pentru accesul în magazine, potrivit Deutsche Welle.

În capitala germană, într-o sâmbătă după-amiază, clienții unui supermarket, în care tipul de mască FFP2 este obligatorie, își fac cumpărăturile obișnuite. Într-un magazin de mobilă apropiat, clienții stau la coadă – paznicii acestuia solicită dovada unui test negativ de COVID realizat la un centru acreditat. După prezentarea testului, este necesară completarea unui formular cu date personale: nume, prenume, adresă, număr de telefon și ora la care s-a efectuat intrarea în incinta magazinului.

Unui număr mare de clienți le este refuzată intrarea în magazin pe motivul neprezentării unui test. Mulți dintre aceștia sunt inundați de un sentiment intens de neputință. „Este o nebunie totală. Am nevoie de test să intru aici, dar nu și la supermarket, unde este aglomerație”, susține o femeie. Paznicul răspunde: „Nu eu fac regulile”, în timp ce indică cel mai apropiat test de testare COVID.

Angela Merkel vede un „lockdown” național necesar.

În Berlin, testul negativ pentru a putea intra în incinta anumitor magazine sau pentru a mere la salonul de coafură a devenit un bilet de intrare obligatoriu în urmă cu aproximativ două săptămâni.

Acest regulament a fost adoptat după ce capitala a înregistrat o incidență de peste 100 de infecții COVID la 100.000 de locuitori în ultimele șapte zile. Totuși, conform acordului din 8 martie dintre șefii landurilor federale și cancelarul Angela Merkel, capitala Germaniei ar fi trebuit să suspende măsurile luate împotriva unor restricții.

Într-un interviu televizat, Angela Merkel a susținut: „Nu știu dacă testarea și mersul la shopping, cum se practică în Berlin, este reacția potrivită”.

Și alte landuri federale, precum Mecklenburg-Pomerania, Hamburg, Saxonia, Saarland și Bavaria urmează acest model.  Saxonia Inferioară, Saxonia Anhaltină și Turingia doresc aplicarea unui strategii similare, în vreme ce Renania de Nord-Vestfalia doresc deciderea independentă a aplicării acestui modelul de condiționare a accesului în incinta magazinelor cu prezentarea unui test negativ COVID.

Această situație creează des situații absurde. De exemplu la Aachen din Renania de Nord-Vestfalia, accesul la salonul de coafor este posibil fără prezentarea unui test. La 65 de kilometri distanță, la Köln, este nevoie de un test negativ, dar acesta poate fi făcut în fața salonuiu.  La 30 de kilometri distanță, la Bonn, situația este diferită, testul fiind obligatoriu efectuat la un centru de testare acreditat.
Aceste reglementări produc pierderi financiare substanțiale magazinelor și frizeriilor. „Ne sună disperați patronii de saloane spunând că, din cauza testării obligatorii, clienții își anulează programările”, povestește într-un interviu directorul filialei din Hamburg a Asociației Meșteșugarilor, Hjalmar Stemmann.

 

Potrivit unui studiu recent elaborat de Asociația Germană a Comerțului cu Amănuntul (HDE), sunt înregistrate scăderi de 62% a vânzărilor pentru magazinele cărora li se permite să rămână deschise doar pentru clienți cu rezultat negativ COVID. „Guvernul se implică în locurile greșite”, susține Stefan Genth, directorul general al HDE.

Testarea

Fiecare cetățean este îndreptățit să se testeze cel puțin o dată pe săptămână, gratuit. Berlin a dezvoltat deja o rețea de centre de testare. Unele dintre cele aproximativ 300 de centre de testare, unele oferă testarea și fără o programare în prealabil, în timp ce altele necesită programare.

Centrele nu fac față uneori cererilor, în special în diminețile de sâmbătă, zi în care oamenii au mai mult timp la dispoziție pentru cumpărături. Timpul de așteptare al rezultatului ajunge la o oră, aceasta trebuie petrecută afară.

Comercianții sunt inventivi

Lanțurile mari de magazine care au capacitatea de instalare a unor facilități de testare la fața locului, de exemplu Magazinul Hornbach, doresc să doteze cele 96 de filiale la nivel național cu centre de testare COVID. „În ultimele zile, municipalitățile și organizațiile locale de asistență au fost abordate în vederea punerii la dispoziție a unora dintre spațiile mari de parcare pentru centrele de testare”, a susținut purtătorul de cuvânt al companiei, Florian Preuss.

În același timp, comercianți cu magazine mai puțin centrale sunt nevoiți să apeleze la alte soluții. Un magazin de mobilă din Berlin, de exemplu, a angajat personal medical pentru două sucursale din oraș, iar clienții care doresc această ofertă, trebuie să plătească o sumă în valoare de 20 de euro, contravaloarea testului le este mai apoi returnată în forma unui voucher care poate fi folosit în magazin.

Pentru magazinele mai mici, acest efort nu este profitabil, proprietarii acestora au decis să le închidă de bunăvoie. Din acest motiv, fiecare al doilea magazin de pe străzile comerciale ale capitalei germane este închis.