Vise lucide
Vise lucide

Ți-ai dorit vreodată să îți controlezi visele sau cel puțin stăteai și contemplai la cât de tare ar fi o astfel de experiență, dar te gândeai că poate doar altora li se întâmplă sau e doar un mit?

Dacă vei citit până la capăt acest articol, ai șansa chiar din seara asta să te proiectezi pe o plajă din Philippine alături de cinci modele braziliene sau să obții puteri supranaturale ca personajele din filmele Matrix.

Câd poți avea vise lucide?

În general, visele lucide au loc în partea de REM sleep (rapid eye movement), atunci când corpul atinge o stare profundă de somn, marcată de mișcarea rapidă a ochilor, intensificarea respirației și activitate sporită a creierului. Etapa de REM sleep apare după 90 de minute de somn și durează în jur de 10 minute. Fiecare ciclu de REM sleep crește pe măsură ce ne adâncim în somn și poate să ajungă până la o oră. Acestea pot avea loc și ziua dacă reușim să atingem primul ciclu de somn.

Dar, până la urmă, ce e așa de grozav la visele astea?

Beneficii

Studiile arată că visele lucide pot avea efecte terapeutice și pot reduce coșmarurile. În medie, între 55% și 80% dintre adulți au parte de coșmaruri ocazional. Visele lucide oferă conștiență, fapt care ne ajută să ne dăm seama că ceea ce se întâmplă e doar în mintea noastră și să deținem un oarecare control asupra acestora.

De asemenea, conștientizarea viselor se aplică și pentru reducerea de anxietate. Persoanele care au vise lucide regulat spun că acestea le dau posibilitatea de a confrunta situațiile nefavorabile ce le dau astfel de stări.

Visele lucide sunt des folosite și în terapia de repetiție imagistică (IRT), unde pacienții cu boli psihice ca PTSD sunt ajutați să își imagineze un coșmar recurent în care evenimentele sunt puțin diferite, devenind mai plăcute până acestea se înlătură de la sine.

Când această tehnică este folosită în combinație cu CBT (terapia cognitiv-comportamentală), pentru reducerea problemelor emoționale și comportamentale, șansele de a controla visele cresc.

Un studiu a fost făcut în 2017 pe treizeci și trei de veterani militari americani cu PTSD, în care aceștia au aplicat CBT cu IRT sau doar CBT. Grupul care a folosit ambele tehnici a avut parte de luciditate și control sporit ce i-a ajutat la reducerea coșmarurilor induse de stres.

Ar putea fi visul lucid folosit ca și o abilitate în viața reală?

Cum ar fi dacă ți-aș spune că visele lucide pot deveni câmpul tău de antrenament pentru a-ți îmbunătăți performanța propriilor activități? Știu că sună deplasat, dar dovezile empirice există.

Un experiment a fost făcut cu un număr nu foarte mare de oameni care au trebuit să arunce o monedă într-o cană de cafea de la o distanță de doi metri. S-a dovedit că persoanele care au simulat în vis aruncarea monedei în cană, au dovedit o acuratețe mai sporită decât celelalte care nu au exersat procedeul în timpul somnului.

Adesea, oamenii afirmă că visele sunt niște chestii ciudate și că nu te poți lua după ele, că investigarea lor e doar o pierdere de timp, sau în cazul unui prof de-al meu: „pot fi periculoase dacă încerci să le descâlcești”.

Și oamenii de știință sunt sceptici când vine vorba de această „abilitate”, deoarece, ei zic că experimentul nu a fost făcut într-un laborator specializat. Însă, cercetările ne spun altceva. Este dovedit că atleții care își vizualizează exercițiile, reușesc să obțină o performanță fizică sporită.

Cercetătorii au rugat o grupă de atleți să facă genuflexiuni în timpul visului. Chiar dacă corpurile lor nu se mișcau, respirația și bătăile inimii se intensificau pe măsură ce numărul de repetări creștea. Creierul răspunde la mișcările și chiar emoțiile manifestate în vis, dovedind că acestea pot fi exersate și îmbunătățite.

Ce trebuie să faci ca să ai vise lucide?

Pentru majoritatea oamenilor, visele lucide nu apar foarte des după cum am menționat și mai sus, de aceea au fost inventate diferite tehnici pentru obținerea acestora.

1. Analiza realității. Aceasta nu este chiar o tehnică, dar este un procedeu foarte important care va face diferența dacă vei avea un vis lucid sau nu. Metoda stă la baza activări gândirii critice care ne antrenează propria conștiență, făcîndu-ne să realizăm că visăm.

Neuropsihiatria ne spune că nivelul metacogniției este cam același când suntem treji și când dormim. Așa că, cu cât metacogniția ne este mai mare când suntem treji, cu atât aceasta în stadiul somnului va crește.

Câteva metode prin care ne activăm gândirea critică de-a lungul zilei:

1. Puneți următoarea întrebare: „visez?”

2. Uită-te prin jur și observă dacă se întâmplă chestii neobișnuite

3. Realizează că ești conștient și încearcă să nu făci totul automat

Dar cum testăm realitatea pe timpul zilei cât și în timpul visului?

1. Încearcă să îți treci degetul prin palmă

2. Uită-te la ceas sau încearcă să citești ceva

3. Încearcă să respiri în timp ce te ți de nas

Bine, nu trebuie ziua să te ți de nas ca un nebun pe timpul zilei și să încerci să respiri. Metoda pe care ar trebui să o practici des e cea cu trecerea degetului prin palmă și să te aștepți să treacă, pentru că în vis se va întâmpla. Celelalte au mai mult sens în vis deoarece dacă citești ceva sau te uiți la ceas, când o vei face din nou nu va mai fi la fel, pe când în viața reală da.

2. A doua metodă este WBTB (wake back to back)

Această metodă constă în setarea unei alarme după 5-6 ore de somn, când noi intrăm în stadiul de REM sleep, apoi trebuie să stăm treji între 5-20 de minute. După ce acest timp trece, ne punem din nou la somn cu intenția de a intra într-un vis lucid pentru a intra în visul propriu-zis, conștienți. Vizualizarea visului pe care vrei să îl ai te poate ajuta.

Când mergem din nou la somn, probabilitatea de a deveni lucizi este mai mare. Cu cât suntem mai alerți cu atât șansele de luciditate cresc.

În timpul în care stăm treji, e bine să alegem o activitate ce ne stimulează activitatea creierului, precum cititul sau scrisul în jurnalul pentru vise. Dacă ești tipul de persoană care adoarme mai greu, stai mai puțin timp treaz și evită ecranele.

3. MILD. În 1980 psihofiziologul Stephen LaBerge a creat o metodă numită MILD (inducția mnemonică a visului lucid). A fost una dintre primele metode care a folosit resurse științifice pentru a induce visele lucide.

MILD stă la baza memoriei prospective care se ocupă cu setarea unei intenții de a face ceva în viitor. Pentru a face să meargă trebuie să îți setezi intenția de a fi lucid o dată ce intri în lumea viselor.

Cum procedăm mai exact?

1. Folosește o „mantra”, adică o formulă magică, BUHUHU. Bine, glumesc, o mantra reprezintă o frază specifică ce trebuie repetată în minte până ce subconștientul reușește să o asimileze. Aceasta trebuie repetată când ne punem la somn și ar suna ceva de genul: „În seara asta o să am un vis lucid”, dar poți să o personalizezi în funcție de propria credibilitate, pentru că până la urmă despre asta este vorba, să crezi ceea ce spui.

2. Când ești pe punctul de a adormii, încearcă să vizualizezi locul în care vrei să fii, sau dacă nu îți vine nimic, vizualizează un vis recent și încearcă să te proiectezi în el.

Studiile au arătat că punând în practică MILD cu WBTB, șansele de a intra în vis cresc. Trezindu-te după 5 ore de somn și având visul fresh în minte, MILD îți poate fi un bun ajutor pentru a induce visul lucid.

4. WILD. WILD (wake induced lucid dream) este cea mai grea tehnică de învățat, însă are beneficiile ei.

După cum ne sugerează și numele, intrarea în visul lucid se face din stadiul conștienței, când încă ești treaz, spre deosebire de celelalte tehnici în care devii lucid pe parcursul visului.

Atunci când ne punem să dormim, tranziția din lumea reală se va face direct către cea de vis lucid. Ca să activăm WILD-ul, trebuie mai întâi să intrăm în sleep paralisys.

Sleep paralisys este un fenomen ce are loc atunci când trupul adoarme, prevenindu-ne de la a fugi prin casă sau de a ne apuca de gătit în timpul somnului. Acesta se manifestă prin paralizia corpului (stai liniștit, nu trebuie să îți faci griji, se întâmplă în fiecare noapte).

Cum folosim WILD-ul?

Trebuie să stai pe spate, cu mâinile pe lângă corp, fără să te miști deloc pentru a transmite creierului semnale cum că corpul ar dormi. În timp ce faci asta e foarte important să fii relaxat până ce corpul tau devine paralizat. La un moment dat o să simți furnicături și nevoia să te scarpini destul de intens în anumite zone, precum nasul sau fruntea, pentru circa 3-5 secunde. Dacă cedezi și te scarpini pierzi procesul și trebuie să o iei de la capăt.

5. Jurnalul de vise. Fără acest mic tool, șansele de a avea vise lucide se apropie de zero. Acest jurnal are menirea de a-ți îmbunătăți „dream recall-ul”, adică te ajută să îți aduci aminte visele mult mai în detaliu și clare.

Ce este mai exact și cum se folosește?

Jurnalul poate fi un carnețel, un caiet, orice pe care poți să îți notezi visele, chiar și telefonul. În fiecare dimineață când te trezești, trebuie să îți scrii visele în cât de mult detaliu posibil, astfel creierul va înțelege că vrei să ți minte visele și își va îmbunătăți activitatea în sensul ăsta.

Propria experiență

Întotdeauna am fost fascinat de lumea viselor și mi-am dorit să am skill-ul asta de a-mi controla visele, dar credeam că doar cei născuți cu el pot avea parte de astfel de experiențe. Acum aproximativ o lună de zile, am început să mă documentez și să exersez tehnicile pentru visele lucide. Am fost foarte motivat și mi-am dorit mult să am parte de așa ceva, așa că le-am luat în serios. Primul vis lucid indus l-am avut după două săptămâni de antrenament, timp în care am fost puțin frustrat și dezamăgit pentru că nu obținusem niciun rezultat; însă ce nu știam la momentul respectiv era că visele lucide și bodybuilding-ul au ceva în comun, rezultatele se văd doar după un anumit timp și efort depus. Prima dată când am avut parte de această experiență în mod voluntar, am avut trei vise lucide într-o singură noapte, fapt care m-am încurajat enorm să continui. Două dintre vise au fost de nivel unu iar ultimul de nivel zero (da, sunt și pe nivele). Nu am apucat prea multe să fac deoarece eram foarte încântat și din cauza asta m-am trezit, dar am obținut un oarecare control chiar din prima seară.

Dacă ți-a plăcut acest articol sau cel puțin ți s-a părut interesant, îți spun din propria experiență că merită încercat pentru că îți va schimba viața sau cel puțin vei afla mai multe despre tine.