Educația religioasă – relevantă sau filler?

"în Dosarul Săptămânii" by

Educația religioasă și de unde pornește ea. În România, religia e un punct de reper important pentru generația părinților noștri. Aceeași generație din care fac parte și cei ce fac programa școlară, de altfel. Așadar, ora de religie există în programă de mulți ani. Dar cât de relevantă și bine făcută este, uitându-ne la elevii de astăzi?

Majoritatea programei constă în referințe biblice și rugăciuni, cel puțin în școala primară și generală. Tocmai în acești ani formatori, copiii ar trebui să învețe despre valorile morale pe care ar trebui să le dobândească și să le aplice în societate. Totuși, interpretarea literală a Bibliei încă mai este practicată în școli, educația religioasă rezumându-se, de multe ori, doar la asta.

Metoda curentă de predare a educației religioase este una învechită, raportată la relevanța obiectivă a religiei în secolul al XXI-lea.

Mai mult, elevii nu consideră religia o materie demnă de luat în seamă sau de apreciat, tocmai din cauza modului în care e predată. Ce să mai vorbim despre faptul că acum copiii pot fi retrași de la oră, nemaifiind notați sau trecuți ca prezenți. După cum văd eu situația, educația religioasă ar trebui să fie o combinație dintre istorie (istoria religiilor, pentru promovarea diversității și conștientizarea diferențelor culturale), filosofie (adaptată fiecărei grupe de vârstă) și dezbatere a pasajelor biblice. Astfel, profesorii nu pot fi acuzați de „îndoctrinare”, întrucât ar da ocazia fiecărui elev să-și exprime opinia și să își dezvolte propria viziune asupra lumii.

Educația religioasă e importantă acum, pentru că poate ajuta, în mod paradoxal, la diferențierea între religie și științe exacte.

Adică, un profesor de religie poate influența în mod pozitiv elevii, ajutându-i să facă diferența între evenimentele biblice, care nu au de-a face cu adevărurile științifice. Astfel, confuzia și dezinformarea timpurie pot fi oprite, copiii învățând de mici valoarea pur simbolică a Bibliei, din punct de vedere științific.

Dacă doriți să vedeți opinia noastră despre orele de religie în școli, apăsați aici!

Asta mă aduce la următorul meu punct, anume diferența dintre „a crede” în Dumnezeu și a lua de bun orice scrie în Biblie.

Acest aspect trebuie făcut clar încă de la începutul școlii, pentru educarea în sens științific a elevilor, fără negarea spiritualității. Spiritualitatea poate fi utilă pentru a face față unor situații dificile, în timp ce creaționismul e dezinformare deliberată.Importanța unei materii școlare nu e „absolută”, adică depinde de context. La momentul actual, educația religioasă nu are o mare importanță pentru elevi, aceștia nefiind atenți la oră, de cele mai multe ori, pe lângă programa slab concepută pentru valorile care ar trebui cultivate noii generații.

Totuși, cu câteva îmbunătățiri, religia ar putea fi o materie relevantă și atractivă pentru elevi, aceștia având șansa de a se cultiva și de a vedea diferența între spiritualitate și credință oarbă, dobândind gândire critică încă din școala primară. Acum că am pus problema pe tapet, rămâne ca cei ce organizează programa școlară să ia în considerare nevoile elevilor, pentru că, până la urmă, ei, nu părinții sau miniștrii, merg la ore și ar trebui să beneficieze de lecțiile predate.

Autor: Adela Brăslașu

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi