orele online

Facem azi orele online sau nu?

"în Păreri și opinii" by

Au trecut primele două săptămâni de școală. Oare cum au fost orele online pentru un elev din scenariul galben?

Înainte de începerea liceului, am observat că nimeni nu întreabă și elevii ce vor, cum ar învăța mai ușor.

Nu mă proclam mai priceput decât un ministru, dar dacă doamna Anisie ne tot cere sfatul, măcar să îl asculte. Dacă nu știți la ce mă refer, puteți citi aici. Totuși, ministerului îi pasă mai mult de părinți s-ar părea. Spun asta, deoarece acum o lună se lansa un proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului, în care Consiliul de Administrație al unităților de învățământ, consultându-se cu asociația părinților, decide cum se vor suspenda cursurile, în contextul epidemiologic. Comunicatul de presă al Consiliului Național al Elevilor de la acel moment poate fi citit aici.

Cu câteva zile înainte de începerea cursurilor, aflu că se diseminează o consultare pentru părinți, dar pentru elevi nu, privind începerea anului școlar. În calitate de vicepreședinte al Consiliului Școlar al Elevilor din colegiul meu, însă, nu am putut să las vocea elevilor neauzită. Am realizat un formular pe care l-am promovat printre elevi și am ajuns la o concluzie. Respondenții la formular au decis sistemul hibrid.

În câteva zile a început liceul. 14 septembrie a însemnat pentru mine o zi în care suntem împărțiți în două grupe. O zi în care afli că tu ești un număr par sau impar. Eu sunt un număr par, tu?

Ne îndreptăm cu toții spre liceu în prima zi de școală. Mergem la școală și respectăm regulile impuse, dar ce facem cu aglomerația de la intrarea în școli? Și nu se aplică doar în prima zi de școală, ci în general.

Degeaba respectăm reguli precum purtatul măștii, dacă intrăm și ieșim din școală fără distanțare fizică. Am văzut cum unii elevi își dau masca jos sau nu o poartă corect.

În aceste două săptămâni am observat că se fac eforturi din partea fiecărui partener implicat în educație. Este absurd să critici profesorii că nu sunt pregătiți pentru învățământul hibrid, dacă Ministerul Educației și Cercetării nu s-a implicat! Profesorii chiar dacă nu dețin dispozitivele necesare, încearcă să rămână conectați cu elevii.

Aceștia dovedesc că pasiunea pentru predat rămâne și în pandemie.

Unii profesori nu au beneficiat sau nici nu au fost informați de cursuri privind predarea în mediul online, dar acest lucru nu-i descurajează să continue.

În legătură cu Ministerul Educației și Cercetării din România, anumite măsuri sunt luate și în alte state, dar sunt și unele diferențe. Țări precum Anglia sau Danemarca nu folosesc masca în cadrul școlilor. Pentru a nu se înțelege greșit, nu spun că ceea ce fac aceste țări este bine sau rău. Respect informațiile transmise de autoritățile din România! De asemenea, nu voi începe să spun că la noi este cel mai rău, știind că pandemia este o catastrofă globală. Sistemul educațional este afectat indiferent de țara în care ești.

Între timp, elevii și părinții au devenit mult mai curioși de cum se vor desfășura orele online.

Sunt unul dintre elevii care învață în sistem hibrid, online, în aceste săptămâni. Orele online pentru mine au însemnat o frustrare! De ce? Pe 15 septembrie ar fi trebuit să încep cursurile, dar nu am făcut nimic. Dai telefoane la secretariat, colegi de la școală, profesori și afli că nu e nimic încă pregătit. Poate bucuria pe care o afli ca elev e că nu primești absențe dacă sunt probleme tehnice în prima săptămână.

Nu iau absență, dar cum recuperez materia? De fapt, nu o recuperez, deoarece regulile spun că nu se recuperează la întoarcerea în clasă.

Fiind curios de ceea ce s-ar putea întâmpla, am sunat la TelVerde dedicat elevilor pentru începerea anului școlar. Mi-a spus operatorul că în primele două săptămâni se recapitulează materia, dar eu îl voi contrazice. Din lecțiile primite de la colegi, cadrele didactice predau conținutul din programa noului an școlar. Ceea ce mi s-a transmis de la Ministerul Educației e că elevii trebuie să ceară fișele de lucru, lecțiile de la profesori. Cam greu să faci acest lucru dacă nu știi cum să iei legătura cu unii profesori, mai ales dacă sunt și noi!

Ce facem cu aglomerația de la intrarea în școli?

Vorbind cu operatorul de la Ministerul Educației și Cercetării, acesta îmi spune că ar trebui ca fiecare elev să aibă grijă, să păstreze distanța de 1 metru etc. Păstrarea distanței reprezentând o bună conviețuire, spunea operatorul. De la acesta mai aflu că elevii ar trebui să fie preluați și duși în clasă, urmând liniile de marcare din școală. Spunând că sunt un elev de clasa a X-a, domnul operator îmi transmite că trebuie să fiu responsabil, fiind la liceu. Menționând de lipsa distanțării din unitățile de învățământ, operatorul îmi spune că se pare că nu se respectă în teritoriu structura de la Ministerul Educației și Cercetării.

Ceea ce vă pot spune e că am avut câteva zile în care nu am știut dacă voi avea ore. Te trezești și stai în fața laptopului cu gândul: „Oare azi am cursuri sau nu? De fapt, normal că le am, dar eu, cel de acasă, le voi face?”

Într-un sfârșit, a doua săptămână a debutat cu orele pe Google Meet la unele materii. Chiar dacă te revezi cu profesorii, colegii printr-o cameră web, înțelegi ceea ce se predă?

Atât eu, cât și colegii mei am întâmpinat probleme de conexiune, fie de la noi sau de la școală. Cum poți prelua informația 100% când internetul pică, nu se vede ce se scrie pe tablă sau ce zice profesorul? Nu mai spun de problemele în care nu știi dacă link-ul de Google Meet e cel corect și dacă profesorul se va conecta sau nu la oră.

Orele online au reprezentant o frustrare pentru mine, pentru că nu am putut să rețin ce aș fi reținut dacă aveam profesorul în față!

Și nu doar pentru mine, ci și pentru ceilalți elevi. De exemplu, o colegă mi-a spus că era să plângă de trei ori în timpul unei ore. Pe aceasta o stresează orele online, deoarece în loc să se concentreze la ce spune profesorul, trebuie să fie atentă dacă microfonul sau camera e închisă/deschisă, dacă are caietul și manualele.

O altă problemă regăsită la începutul fiecărui an școlar e orarul, fiind anunțat zilnic. Eu de acasă nu am cum să știu ce ore am mâine. Trebuie să aștept ca un coleg să trimită orarul în fiecare zi.

Și chiar atunci când trebuie să te întorci și chiar vrei să mergi la școală… Ministerul Educației și Cercetării suspendă activitatea din cauza alegerilor locale, fiind totul în mediul online. Dacă în sistem hibrid au fost probleme tehnice, în online ele nu dispar. Chiar dacă cu toții ne conectăm pe Google Meet, întrebarea tuturor e: „Facem azi orele online sau nu?”.

Cei care nu au dispozitive cum vor face în aceste zile ore online? Nu mai zic de elevii și profesorii din scenariul galben sau roșu ce locuiesc în comune și sate din România.

Cu o mare tristețe, mă gândesc că autoritățile nu vor asigura tuturor elevilor si profesorilor dispozitivele necesare. Achiziția de dispozitive a fost un dezastru. Responsabilitățile au fost pasate către autoritățile locale. Destul de trist, deoarece le spui unor autorități să asigure dreptul la educație, când pe ei nu-i interesa până acum. Cum poți cere să acorde dispozitive, când unii nu acordă bani pentru burse, bani pentru materiale? Ce faci cu primăriile care invocă scuze? Chiar dacă acestea se vor cumpăra în unele zone, tot vor fi elevi ce nu vor beneficia de dreptul la educație. Stau și mă întreb: „Oare câți elevi vor abandona școala, deoarece nu au posibilități financiare de a achiziționa un dispozitiv?”

Și pentru că în această perioadă a fost campanie electorală, aș aminti un caz despre care am citit zilele acestea. Florentin Pandele își face campanie într-o școală din Voluntari, oferind tablete elevilor. Acesta dorind ca toți să afle de ceea ce a făcut, se filmează în clasă. Din punctul meu de vedere, acest comportament e de neacceptat! Legea Educației Naționale nr. 1/2011, la articolul 7, aliniatul 1 prevede că în interiorul unităților de învățământ sunt interzise activitățile de natură politică.

Aș avea o întrebare adresată tuturor primarilor neimplicați:

Nu vă preocupau școlile, dragi primari, la început de pandemie! Cum de vă preocupă în perioada electorală?

Eu sunt Petre și am 16 ani. Sunt elev la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași, clasa a X-a. Cunoscându-mi drepturile și obligațiile ca elev, sunt implicat în domeniul reprezentării elevilor. Motto-ul meu este: „Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte.” (Pablo Picasso)

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi