Interviu – Elevii și studenții vor să fie auziți: „Noi reprezentăm viitorul și COVID-19 intervine!”

"în Dosarul Săptămânii/Interviuri" by

Elevii și studenții vor să fie auziți! Ne dorim o educație eficientă, însă intervenția acestui virus, COVID-19, își lasă o amprentă vizibilă. Majoritatea elevilor și a studenților se întreabă dacă sunt pregătiți să înfrunte acest virus și dacă instituțiile de învățământ le pot răspunde nevoilor.

Ne simțim în siguranță?

Deciziile care se iau de pe o zi pe alta ne oferă speranță spre mai bine? Viitorul nostru are de suferit sau ne putem gândi în plină forță la viitoarele facultăți & joburi?

Răspunsurile acestor întrebări le putem afla prin intermediul elevilor și studenților care vor ca opinia lor să fie auzită. Cunoaștem faptul că ministerul a propus trei strategii pentru începerea anului școlar: onsite, online și mixt.

Având în vedere situația dată și stadiul evoluției lucrurilor, am contactat 9 elevi și studenți pentru a-și exprima opinia despre modul în care pandemia afectează viitorul. Unii  preferă asumarea riscului, alții consideră că mediul online este cel care mai poate îmbunătăți situația.

Salut! Mă numesc Damatar Michele-Gabriel și sunt elev în clasa a XII-a.

 

„Mă numesc Grasu Constantin. Sunt student la Facultatea Construcții de Mașini și Management Industrial, în anul II.”

 

Nu este disponibilă nicio descriere.Bună! Mă numesc Ivan Smărăndița-Georgiana și sunt studentă.

 

Mă numesc Bughiu Sergiu-Daniel și sunt elev.

Anonimii sunt atât elevi care trec în clasa a XII-a, cât și studenți care sunt la început de drum.

1) Care este părerea voastră despre acest haos total în care au intrat instituțiile de învățământ, având în vedere pandemia? Cum ați prefera să realizați orele pentru a vă simți în siguranță?

„Sincer să fiu, începerea școlii nu a reprezentat (pentru mine) niciodată o grijă, chiar dacă facem ore online sau fizic, atâta timp cât este un cadru didactic capabil să folosească resursele de care dispune. Aici mă refer în special la resursele online. Pot să învăț materia în orice formă vine ea. Un mediu exclusiv fizic ar fi de preferat, dar știm toți că este foarte puțin probabil.”

– Damatar Michele-Gabriel


Aș opta pentru scenariul face to face. Fiind student la o universitate tehnică, sunt de părere că scenariul în care atât cursurile, seminariile, cât și laboratoarele ar continua tot în mediul online, nu ne-ar încuraja spre a învăța.

Mi-ar plăcea să se găsească o soluție astfel încât învățământul, fie el preuniversitar sau universitar, să nu mai aibă de suferit din cauza acestei pandemii. Peste puțini ani sunt șanse mari să crească procentul analfabetismului funcțional.

– Ivan Smărăndița-Georgiana


Fiind o facultate politehnică, multe «materii» depind de partea practică. Aș prefera adoptarea unui regim mixt, adică: toate cursurile teoretice să aibă loc online, iar orele de practică, laboratoarele să se desfășoare în metoda face to face.

– Grasu Constantin


Mi-aș dori ca școala să înceapă online pentru că vreau să evit atât îmbolnăvirea mea, a familiei mele, cât și a altor persoane cu care mă întâlnesc des. Consider că dacă avem posibilitatea de a face școala online, de ce să mergem fizic la cursuri și să ne expunem pericolului infectării…?

Asta o spun din perspectiva mea, a unui adolescent care poate intra fără probleme la orele online. Același lucru nu l-ar spune și unul dintre acei foarte mulți copii care nu au un laptop sau o tabletă pentru a putea participa la cursurile online… copii pentru care Ministerul nu a reușit să achiziționeze acele 250.000 de tablete promise…

– Bughiu Sergiu-Daniel


Aș vrea să încep școala online. În ciuda faptului că facultatea online nu se compară cu cea face to face, consider că mai degrabă aș sta un an să învăț online, dar să știu că sunt în siguranța de acasă și nu iau contact cu vreo persoană care ar putea fi un purtător al bolii. Mai bine încep să merg la școală de anul viitor, decât să îmi încep cursurile face to face sau mixt, dar cu riscul de a mă infecta.

Prefer învățarea de acasă pentru că în tot timpul acesta nu voi avea timp să ies din casă și să mă duc în alte locuri, de exemplu în mall-uri sau magazine, ci mă voi ocupa de învățat. Mă gândesc și la faptul că noi, în clasa a 12-a, am învățat pentru bac online și eu sunt foarte mulțumită de notă.”

– Anonim


Răspunsul meu la această întrebarea este clar influențat de faptul că am experimentat școala online pentru o scurtă perioadă de timp și a fost o neplăcere totală, un haos școlar.

Deși modul tradițional de învățare prezintă anumite minusuri, eu nu l-aș da la schimb pentru cel ce presupune strict utilizarea tehnologiei (online). Îmi doresc, precum marea majoritate a elevilor/studenților, să încep anul școlar în mod normal, face to face. Este evident faptul că modul obișnuit de a face ore, cel ce presupune prezența noastră fizică la ore, ne oferă posibilitatea să dezbatem diverse subiecte, să avem schimburi de idei. Școala online nu ne poate oferi asta.

Nimeni nu se înțelege cu nimeni, atenția nu poate fi distributivă, profesorul își îndreaptă atenția către un singur elev, în timp ce restul își numără icoanele de pe pereți.

Nu știu cât de sigură este școala face to face, dar știu că este cea mai eficientă dintre toate. Și chiar dacă nu ne-am întâlni la școală, tot ne-am vedea undeva pentru că, guess what, suntem ființe umane și avem nevoie de socializare. Școala trebuie să revină la normal și să învățăm să facem față situației găsind o rezolvare, nu fugind de ea.

– Anonim


Consider că școala online ar fi o opțiune viabilă, cel puțin la început. În momentul actual, școlile se luptă cel mai tare cu opinia publică. Trebuie să avem în vedere și cum ar arăta lucrurile dacă ar apărea un «atac» al virusului și ce isterie s-ar crea. După cum am spus, școala online, cel puțin pe hârtie, pare o opțiune bună, dar aici intervin mai multe problemuțe:

a) Din păcate nu toți elevii au acces la internet sau, în cele mai rele cazuri, chiar la energie electrică (trist nu?).

b) Pentru cei mici, școala este un ,,necesar interactive”.

Acasă, poate părinții nu au timpul sau cheful necesar cât să se ocupe de ei, să se joace și să interacționeze cu ei. Chiar și pentru cei mai mari, școala reprezintă o doză de socializare pe care cursurile online nu prea au cum să o satisfacă.

c) Veșnica problemă a copiatului în timpul testelor online (recunosc, sunt și eu vinovat de acest lucru și nu regret nimic).

Dar, presupun că în acest scop ar putea exista o săptămână în care clase diferite să susțină testele în sălile de curs sub supravegherea profesorului. Acum rămâne întrebarea, oare cât de greu ar fi de implementat această idee?

d) Trebuie să nu fim narcisiști și să ne gândim și la nivelul sporit de muncă pe care îl punem în cârca profesorilor.

În mediul online e greu să captezi atenția, să vorbești cu toată lumea pe rând și să interacționezi cu fiecare elev în parte la același nivel cu care o poți face f2f. Plus, intervine și necesitatea restructurării cursurilor și a timpului mult mai limitat la care dascălii trebuie să se raporteze.

Începerea școlii f2f e ca o ruletă. Fie lucrurile vor fi okey, caz în care toată lumea este mulțumită și o să reintre totul încetul cu încetul în normal, fie se poate întâmplă ce e mai rău.

– Anonim


Aș dori să încep cursurile anul acesta face-to-face, deoarece e mult mai simplu, iar tehnologia nu devine o piedică pentru studenți/elevi. Nu se pierde atmosfera socială și, în ciuda distanțării sociale, mai bine cu măsuri de protecție decât complet izolați doar să nu ne infectăm. Oricine poate contacta virusul, iar dacă evităm, mai devreme sau mai târziu tot ne infectăm. Pandemii, epidemii și focare infecțioase au mai fost și vor mai fi. E mult prea mare panica, mai ales că, din datele pe care le mai țin minte, virusul gripei porcine (H1N1) a avut o rată de infecție extraordinară, iar rata mortalității a fost cum a fost și nu cred că s-a făcut atât de multă panică ca și acum.”

– Anonim


Argumentarea mea ar fi kinda simplă. Clasele online abia sunt luate în serios de către elevi : poți sta pe telefon sau pe alte pagini și practic treci prin liceu ca «gâsca prin apă» . Plus, oricât de mare e pericolul, orașul e plin de copii și adolescenți care ies la «plimbare», deci scuzele precum «e pericol mare pentru a începe școala» sunt meh.

– Anonim


2) Ce soluții ați propune pentru ca elevii/studenții să vină în siguranță la școală?

Aș impune, în primul rând o dezinfecție meticuloasă a claselor și a mobilierului, atât înainte de a începe școala, pentru a asigura un mediu sigur, cât și una o dată pe lună, cel puțin. Aici sigur intervin capacitățile materiale de care dispune bugetul.

Aș încerca să pun un «duș» cu dezinfectant la intrarea în școală. Aș obliga menținerea ușilor deschise în pauze pentru a evita contactul cu diferite obiecte și aș organiza, pe cât posibil, spații de învățare exterioare.

– Damatar Michele-Gabriel


În primul rând, aș pune la dispoziție un echipament adecvat situației și soluții dezinfectante tuturor celor care lucrează sau învață în respectivul centru, cum ar fi viziere personale.

Spun viziere deoarece consider că sunt mai ușor de suportat un timp îndelungat și la fel de utile ca măștile. În al doilea rând, aș face un program al activităților bine definit și împărțit, pentru a se evita aglomerațiile din spațiile comune.

– Ivan Smărăndița-Georgiana


Aerisirea regulată a încăperilor, ore scurte, elevi/studenți mai putini și distanțați, prezența se face doar pentru anii terminali și pentru «boboci».

– Grasu Constantin


Aș impune ca măsuri de prevenție următoarele: transformarea tuturor spațiilor din școală în clase: săli de sport, laboratoare, etc.

Aș atrage toate fondurile posibile pentru a putea cumpăra măști de protecție pe care să le oferim elevilor, profesorilor și personalului auxiliar (ținând cont că o mască poate fi purtată doar câteva ore, ar fi nevoie de foarte multe măști), dar și dezinfectant pentru întreaga școală, pentru uzul celor care vor fi acolo.

În cazul în care spațiul din școală ar fi prea mic pentru a putea respecta pe îndelete măsurile de siguranță, aș face tot posibilul pentru ca fiecare elev al școlii mele care nu are tabletă sau laptop și nu are posibilitatea să-și cumpere să primească unul din dispozitive în ce mai scurt timp.

– Bughiu Sergiu-Daniel


Personal, aș păstra ideea de mască obligatorie și aplicare de sancțiuni în cazul în care masca este purtată incorect.

Dar cum regulamentul nu se respectă, e foarte greu să oferi schimbări dramatice.

Probabil reducerea orelor de curs la un nivel în care prezența la facultate să nu fie atât de mare. Nu mizez pe sistem mixt de cursuri. Presupun că dezvoltarea unui simț autodidactic la nivelul studenților este binevenit pentru o experiență diferită. Cel puțin până la o aparentă acalmie.”

– Anonim


Clasele terminale (+a 9-a) cu mai multă prezență în sală, iar cele de a 10-a și a 11-a să facă mai mult online. Cei de-a 12-a au nevoie de pregătire fizică, iar a 9-a are nevoie de adaptare la cerințele liceului.”

– Anonim


3) Ce ați modifica din punct de vedere al programei?

În cazul învățământului preuniversitar, aș elimina orele care nu au impact pentru majoritatea elevilor, precum muzica și desenul (exceptând profilurile specializate).

De asemenea, aș cumula orele ce nu țin de profil cu altele, precum istoria și geografia să se predea o dată la două săptămâni fiecare, alternativ, la profilele reale.

Orarul, cred eu, trebuie făcut astfel încât să se concentreze pe progresul real al elevului în aria sa de interes și astfel încât să se reducă din stresul profesorilor pentru a se concentra mai ușor acolo unde este nevoie.

– Anonim


4) Să spunem că ați face naveta. V-ați simți în siguranță?

Nu, sunt speriată în privința navetei, tocmai de aceea prefer și școala online. Nu am de unde să știu dacă sunt sau nu în pericol să iau virusul în vreun fel.

– Anonim


5) Ce părere aveți despre gradul de pregătire al profesorilor pentru mediul online? Crezi că pot face față acestor condiții?

Consider că școlile nu sunt pregătite și nici nu vor fi pregătite în viitorul apropiat, din cauza lipsei unei infrastructuri capabile să suporte necesarul tuturor liceelor și școlilor.

Știm că școlile rulează pe un buget foarte strâns și din această cauză fiecare clasă trebuie să se descurce cu ce are. Se încearcă de ani de zile să se modernizeze vechile clase de liceu și gimnaziu, în care toți foștii elevi au investit.

Dar lipsa unei pregătiri adecvate nu cred că o să mă influențeze prea mult pe mine, cel puțin.

Dacă o să mi se spună să merg la școală mă duc cu: mască, dezinfectant și tot ce mi se cere. Dacă mi se spune să stau acasă, o să stau acasă, îmbrăcat în pijama, cel mai probabil, și o să particip la «teleșcoala» și la orele susținute de liceul meu.”

– Damatar Michele-Gabriel


Într-o oarecare măsură, da. Sunt convinsă de faptul că așa cum ne-a fost nouă greu să ne acomodăm cu noile tehnici de predare-învățare, le-a fost și lor. Unele cadre didactice ar putea preda online și cu mijloacele rudimentare oferite de școli/universități. Alții s-ar descurca mai bine cu platforme dedicate și câteva cursuri de utilizare în prealabil.”

– Ivan Smărăndița-Georgiana


Profesorii au nevoie de câteva ore de training pentru a putea fi capabili să lucreze în mediul online, deoarece acesta este total diferit de contactul face to face cu elevii.

Cu toate acestea, în aceeași măsură, și elevii trebuie să facă niște ore de training în acest sens, deoarece mulți pierd interesul foarte repede și nu se concentrează, efortul profesorului fiind în zadar.

– Grasu Constantin


Click aici dacă vrei să afli cum să te pregătești de școală/facultate pe vremea pandemiei!

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi