Selly

Ce treabă are Selly cu educația?

"în Dosarul Săptămânii" by

Ce treabă are Selly cu educația? Sigur îl știi pe Selly (Andrei Șelaru). Poate că ai auzit de el ca fiind fondatorul trupei 5GANG cu care a umplut Arenele Romane din București anul trecut, ori ca fiind băiatul ăla de 18 ani care a lansat un film finanțat de guvern cu 100000 de euro.

Iar dacă obișnuiești să te uiți la știri, sigur ai văzut de curând pe toate posturile că a făcut cel de-al doilea accident cu mașina lui, un Mercedes CLS 450, pe care și-a cumpărat-o singur. Informația asta a fost rapid distribuită, însa nimeni nu s-a chinuit să se intereseze din cel puțin trei surse dacă este și adevărată. La câteva zile, acesta postează pe canalul său de YouTube (unde e urmărit de 2.81 de milioane de oameni) un video în care explică cum a „fabricat” acest fake news, încercând să demonstreze că nu tot ce ne prezintă media este o informație veridică pe care trebuie să o credem.

Acum sigur te întrebi ce legătură ar avea un influencer de doar 18 ani cu educația.

Să fiu sinceră și eu mă întreb. Adică ce model pentru copii ar putea să fie un băiat care se laudă în melodiile lui că „Spargem cluburi pân’ la șapte când brigada se adună”? Sau el nu se refera la ora 7, ci la ora 19? Chiar mă gândesc care o fi motivul real pentru care a hotărât subit că vrea să încerce să schimbe ceva la sistemul educațional din România. Oare o fi pentru vizualizări pe contul lui de YouTube, ori pentru a îi face pe părinți să îl îndrăgească după ce copii lor cântă prin casă „Boss, femeia ta îmi dă târcoale” sau poate doar sunt eu rea și băiatul ăsta chiar își dorește să schimbe ceva?

Ei bine, Selly spune că el tocmai a terminat liceul, deci a avut contact direct cu sistemul și e destul de îndreptățit să facă astfel de comentarii. Sigur că toată nebunia asta a început cu un clickbait:„Am picat bacul”. Ăsta fost titlul videoclipului postat de el imediat cum s-au afișat rezultatele la bacalaureat. El susține că doar așa putea să atragă atenția asupra unui subiect important: faptul că școala nu ne pregătește pentru viața de adult; sigur că asta a adus și ceva bani în contul lui că doar ne plac dramele și ne place când moare și capra vecinului.

El vorbește despre cum materia din programă nu ne susține creativitatea și nu ne oferă mediul de a ne dezvolta și alte abilități în afară de memorie, învățând comentarii și formule ce nu ne vor folosi prea mult în următorii zece ani.

Iar dacă examenul maturității ar avea întrebări despre modul în care funcționează economia ori alte informații care ne-ar putea fi cu adevărat de folos în viață, cu siguranță cea mai mare parte a elevilor nu l-ar promova.

Plăcut surprins de faptul că mulți îi susțin și împart părerile, a hotărât să publice o scrisoare deschisă către minister. Chiar și ministrul educației, Monica Anisie, a spus că îi va lua în vedere părerea, însă cât de siguri să fim de asta? Oare nu e doar marketing? Să dea bine la public, să pară că și populația are un cuvânt de spus? Totuși suntem în an electoral.

Vloggerul a încercat să sintetizeze în patru idei lucrurile pe care el le consideră greșite la educație.

În primul rând, atrage atenția asupra timpului petrecut de elevi la școală sau făcând teme și meditații.

Selly susține că acesta ar trebui redus de la 35 de ore pe săptămână ( în momentul actual) la 20-25 de ore, în funcție de ciclul de învățământ și vârsta elevilor. Astfel, școlarii vor avea mai mult timp pentru a realiza activități ce le fac plăcere și îi pasionează. Dar oare câți părinți își permit să investească timp și bani în pasiunile copiilor lor? Și câți dintre ei nu le vor tăia aripile chiar înainte ca aceștia să încerce cu replica „cu arta mori de foame”?

În al doilea rând, vine cu o soluție ce ajută la scăderea cantității de teme primite de un elev și implicit și a timpului dedicat școlii: modul de predare al materiei.

Ca aceasta să fie înțeleasă mai ușor, iar participarea la orele de curs să fie o plăcere, profesorii ar trebui să își schimbe atitudinea din cea ostilă în una prietenoasă, astfel încât relația elev-profesor sa se îmbunătățească. Da, consider că ar fi benefic acest lucru, însa câți dintre profesori o să renunțe cu adevărat la atitudinea de superioritate sau o să rămână obiectivi când părinții vin și le dau bani sau cadouri scumpe?

În al treilea rând, el cere schimbarea programei școlare care este identică din 2003 și adăugarea informațiilor despre biologie, alimente și susținerea unui stil de viață sănătos.

Precum și insistarea asupra cunoașterii limbii române la perfecție, evitând formarea unui viitor adult incapabil de a se exprima corect gramatical sau de a înțelege un text în limba maternă. Deși pare un lucru simplu, programa nu se schimbă în două zile, ci trebuie gândită și implementarea ei ca să nu se creeze un haos mai mare decât cel existent deja în sistem. De asemenea și structura examenelor și manualele trebuie modificate, iar asta cere implicare de care nu cred că are cineva din minister chef și timp. Dacă îți dorești să îți perfecționezi gramatica îți recomand să cauți cărțile Ștefaniei Popescu.

În ultimul rând, dorește introducerea tehnicii în actul de predare.

Dotarea școlilor cu proiectoare și calculatoare pentru elevi și profesori, astfel încât materia să fie mai facil predată și înțeleasă, iar școlarii să participe cu interes la ore. Deși suntem într-o perioadă dominată de evoluția rapidă a tehnicii și copii știu de mici să folosească un telefon sau un calculator, în cazul în care aceștia ar avea la dispoziție calculatoare, le-ar folosi în cu totul alte scopuri. Iar acest lucru, din punctul meu de vedere, mai mult ar îngreuna predarea, atenția școlarilor fiind furată de jocuri sau rețele de socializare.

Pentru a se evite astfel de situații ar trebui ca școlile să investească într-un program ce restricționează accesul elevilor site-uri sau la programe ce nu sunt necesare studiului.

Însă, cine ar investi în așa ceva ținând cont că există școli cu baie în curte? Crede oare Selly că și acele școli vor oferi calculatoare elevilor sau el se referea doar la instituțiile de învățământ de la orașe?

Orice s-ar schimba în educație, nu avem garanția că o să se dovedească a fi un lucru benefic și trebuie, cu siguranță, monitorizat pentru a se observa dacă elevilor le e mai bine așa.

Totuși vloggerul a avut curajul să spună ce mulți dintre noi gândim de mult: învățământul nu mai e de actualitate.

Nu avem de unde să știm dacă o să se ia în considerare aceste idei (cel mai probabil nu o să se schimbe nimic prea curând, dar hai sa rămânem pozitivi) însă putem doar să ne bucurăm că cineva care e atât de îndrăgit de generațiile tinere, în plină dezvoltare, are curajul să vorbească și să încerce să schimbe ceva în bine, oferindu-le acestora un exemplu demn de urmat, nu doar informații despre cele mai noi haine sau cei mai scumpi adidași apăruți în ultima luna.

Bravo, Selly!

Dacă vrei  afli ce a mai declarat Selly, dă click aici!

Autor: Maria Neștian

 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi