Traian Vuia – 148 de ani de la nașterea inventatorului român

"în Diverse/Din istoria României" by

Acum 148 de ani s-a născut Traian Vuia, omul care avea să schimbe percepția lumii în ceea ce privește aviația. Nu mulți sunt cei care au auzit de acest inventator și pionier al aviației mondiale care, în 1906, a realizat primul zbor autopropulsat cu un aparat mai greu decât aerul.

Copilăria inventatorului Traian Vuia

Traian Vuia s-a născut pe 17 august 1872 în satul Surducu Mic în județul Timiș. În ceea ce privește familia acestuia, tatăl său, Simion Popescu, a fost preot, iar mama sa, Ana Vuia, este a doua soție a preotului, iar meseria ei nu este cunoscută.

Cursurile primare au fost urmate la Bujor și Făget, iar între anii 1884-1892 a urmat „Liceul Romano-Catolic” din Lugoj. Aici a petrecut o bună perioadă în sânul familiei lui Coriolan Brediceanu, om politic din Caraș-Severin și omul care l-a sprijinit atât psihic cât și financiar pe inventator.

Încă din școala primară, Traian Vuia a dobândit o plăcere nevinovată pentru zbor și zmeie. În liceu și-a însușit noțiuni de fizică și mecanică pentru a înțelege și a explica ce se întâmplă cu aparatul și cu forțele care acționează și-l mențin pe acesta în aer. Liceul l-a absolvit în 1892, după care a plecat la Budapesta să studieze la facultatea de Politehnică.

Starea materială proastă l-a determinat pe inventator să renunțe o perioadă la aspirațiile și aptitudinile sale și să se înscrie la Drept unde a făcut practică în birouri de avocatură în Banat. Cu toate că acesta nu era domeniul în care el își dorea să activeze, ci cel care îi aducea venitul pentru un trai decent, el a reușit și în Științele Juridice, la 6 mai 1901 luându-și doctoratul cu teza: „Militarism şi industrialism, regimul de Status şi contractus”.

Începutul carierei sale

În lupta pentru finalizarea proiectului său, Vuia se lovește de scepticismul oamenilor cu referire la ideea pe care o propune și de fonduri insuficiente.

În anul 1902 pleacă la Paris cu speranța că cineva va vrea să-l finanțeze, iar drumul îl duce la Victor Tatin, un teoretician care în 1879 a construit un model experimental de aeroplan. Acesta i-a spus că un aparat cu o densitate mai grea decât aerul este imposibil să zboare în lipsa unui motor adecvat.

Vuia începe construcția aparatului în iarna lui 1902/1903, dar se lovește din nou de lipsa banilor. În acea perioadă, mentorul său, Coriolan Brediceanu, îl ajută să depășească momentele dificile și îl sprijină în realizarea proiectului.

În anul 1904 primește un brevet în Marea Britanie și își construiește propriul motor. Partea mecanică a proiectului se finalizează în februarie 1905. Aparatul a fost gata în decembrie 1905 și a fost denumit „Vuia I”, ulterior poreclit „Liliacul” datorită formei sale.

Proiectul în care Traian Vuia investise timp și bani era un monoplan, cu aripi în formă de evantai, dispuse pe un cvadriciclu cu roți pneumatice, care servea la decolare și aterizare. O noutate în ceea ce privește aparatul de zbor era faptul că utilizează o singură elice și nu două, așa cum se întâmpla la cele contemporane. Aeroplanul avea o greutate de 250 kg, 14 m² și un motor de 20 CP.

La data de 18 martie 1906, în timpul încercărilor de la Montesson, aeroplanul a zburat aproximativ 12 metri în aer, dar s-a deteriorat la sol în urma impactului cu un copac.

Succesul lui Traian Vuia

După zborul cu un aparat mai greu ca aerul, marile ziare din Franța, Statele Unite și Marea Britanie au scris despre primul om care a reușit acest lucru. Dacă la început nimeni nu credea în proiectul românului, după acel eveniment mulți l-au luat drept exemplu și au încercat să construiască un aeroplan asemănător.

Inginerul Léon Levavasseur, inspirat de munca românului, a construit după un timp îndelungat un nou aeroplan. Era dotat cu motor pe benzină de 25 CP cu 8 cilindri în V răciți cu apă. Acesta a avut rezultate excepționale și a fost denumit „Vuia II”.

Traian Vuia nu a renunțat la pasiunea pentru zbor. În anii 1918 și 1922 a construit două elicoptere alături de Marcel Yvonneau. Primul funcționa prin forța musculară, iar al doilea era dotat cu un motor de 16 CP și avea o greutate de 190 KG. Acestea au fost testate la Juvissy, nu de către român, și au avut un mare succes.

Alte creații remarcabile ale inventatorului au fost torpila aeriană realizată în 1917,  alături de Victor Tatin, omul care acum 15  ani încerca să nu-i taie aripile tânărului cu aspirații înalte, și generatoarele de aburi apărute în 1925.

Activitate politică

Pe lângă succesul avut în domeniul aviației, Traian Vuia a fost un om implicat și pe partea de politică. La inițiativa sa, în anul 1918 s-a înființat la Paris „Consiliul Național al Românilor din Transilvania” ce avea ca scop unirea Ardealului cu România. A publicat articole pe această temă în revistele „La Transylvanie” și „La nation tchèque”, având o atitudine critică cu privire la unirea Ardealului cu Transilvania.

În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Traian Vuia a fost membru al mișcării de rezistență din Franța și ales președinte al primului comitet legal al „Frontului Național Român”.

În memoria inventatorului

Traian Vuia s-a stins din viață pe 3 septembrie 1950 la București și a fost înmormântat la cimitirul Bellu.

În memoria inventatorului român,  Aeroportul internațional din Timișoara unde este amplasată și macheta aeroplanului Vuia I, îi poartă numele.

La Montesson, pe data de 14 septembrie a fost dezvelită o placă în memoria românului care a schimbat percepția lumii cu privire la aviație.

„Mă duc mamă departe, la Paris, dar lasă, mamă, să nu-ți pară rău că am să viu de acolo în zbor sau n-am să mai vin niciodată acasă…”

Ambiție, responsabilitate și devotament sunt cuvintele care mă caracterizează cel mai bine. Am 20 de ani, sunt studentă la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din București și fac ceea ce îmi place cel mai mult, scriu. O persoană curioasă, libertină și cu o minte ageră, așa mă pot descrie. Sunt un om care nu se mulțumește cu puțin și pune suflet în tot ceea ce face.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*