elevii

Confesiunile tinerilor: „Elevii să învețe carte și după să-și ceară drepturile”

"în Păreri și opinii" by

Anul acesta se împlinesc 4 ani de când a fost aprobat unul dintre cele mai importante acte normative pentru elevii din România, și anume Statutul Elevului (OMENCȘ 4742/2016). Acesta stipulează drepturile și obligațiile elevilor pe care beneficiarii direcți ai educației le au ca membri ai comunității școlare.

În anul 2019, am intrat în structura de reprezentare a elevilor fără să știu cu exactitate ce este Statutul Elevului.

Îmi aduc aminte primele luni de mandat, în cadrul Consiliului Școlar al Elevilor, timp în care am avut zilnic la școală acest document în ghiozdan. Am ajuns să rezonez foarte bine cu ideea de a fi reprezentat și de a avea drepturi și obligații. Totuși, se împlinesc 4 ani și în multe școli din România nu se respectă sau nici nu este menționat. Cum consider că a fost acest an, privind problemele din domeniul educației:

Anul 2020, în care învățământul a trecut în online, iar 900 de mii de elevi nu au beneficiat de dreptul constituțional la educație.

Citește chiar aici despre cum a afectat pandemia rata abandonului școlar.

Anul 2020, când elevii nu sunt informați de notele acordate, înainte să fie trecute în catalog.

Anul 2020, în care profesorul se comportă ca organ de poliție și nu-i pasă de Constituție, chiar dacă este menționat acolo, că nu poate să confiște obiectele personale.

Anul 2020, când învățământul gratuit este plătit din banii părinților, că nu strică să renovezi o clasă sau o școală.

Anul 2020, când elevii sunt amenințați cu amenda, chiar dacă aceasta nu se regăsește printre sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor.

Anul 2020, când elevii majori nu pot părăsi incinta școlii, chiar dacă Statutul Elevului stipulează altceva.

Anul 2020, când elevii ajung să fie umiliți de profesori în fața clasei sau a școlii.

Anul 2020, afectat de o pandemie, dar cu școli care nu oferă dezinfectant, săpun și hârtie igienică în băi.

Am întrebat mai mulți elevi dacă cunosc acest act normativ și ce drepturi le-au fost încălcate.

Î: Ai auzit până acum de Statutul Elevului?

„Da, am auzit de el.” – elevă, clasa a VIII-a

„Da!” – elevă, clasa a IX-a

„Da, însă foarte rar, cred că de doar 2 ori până acum, posibil în școală. Fiind pasionată de partea dreptului și dorindu-mi chiar o carieră în lumea juridică, ar cam trebui să cunosc anumite noțiuni. Însă de Statutul Elevului, sincer, nu m-am interesat prea în detaliu.” – elevă, clasa a IX-a

„Nu.” – elev, clasa a XII-a

„Da, am auzit de Statutul Elevului, dar niciodată de la școală.” – elevă, clasa a IX-a

Î: Ți-a fost citit acest act la școală?

„Două sau trei articole într-o ședință a Consiliului Școlar al Elevilor.” – elevă, clasa a VIII-a

„Da!” – elevă, clasa a IX-a

„Da, în liceu îmi amintesc că am auzit ceva despre actul acesta. Însă cred că și în gimnaziu mi s-a citit.” – elevă, clasa a IX-a

„Nu.” – elev, clasa a XII-a

„Nu, nici măcar nu a fost menționat vreodată.” – elevă, clasa a IX-a

Î: Consideri importantă apariția lui?

„Da, îți deschide ochii să vezi că nu ai doar responsabilități ca elev, ci și drepturi.” – elevă, clasa a VIII-a

„Da, deoarece elevii sunt informați despre drepturile și îndatoririle lor” – elevă, clasa a IX-a

„Desigur. În acest mod se aduce la cunoștință profesorilor, elevilor, dar și părinților, un aspect foarte des încălcat atât în școli, cât și acasă. Pentru că, din câte îmi amintesc eu, în act se prezintă inclusiv faptul că absolut toți elevii au drepturi egale și acces la toate formele și nivelurile de învățământ, ceea ce nu se cam respectă în instituțiile școlare din România, având loc abuzuri și discriminări.” – elevă, clasa a IX-a

„Bănuiesc ca e importantă apariția lui. Păcat că nu este citit în unele școli.” – elev, clasa a XII-a

„Da, mi se pare foarte importantă apariția lui pentru că este foarte important să avem un cadru legal care să ne protejeze împotriva abuzurilor.” – elevă, clasa a IX-a

Î: Ți-au fost încălcate drepturile stipulate în statut?

„Câteva dintre ele. Țin minte că am fost dată afară din clasă la o oră de geografie, pe motiv că făceam gălăgie cu colegul de bancă. Nu știu dacă a fost discriminare, că doar eu am ieșit dar da. Altceva, nu cred că-mi amintesc.” – elevă, clasa a VIII-a

„Nu, profesorii și personalul școlii le-au respectat.” – elevă, clasa a IX-a

„Da, și nu doar o singură dată.” – elevă, clasa a IX-a

„Îmi pare rău, dar nu știu ce drepturi mi-au fost încălcate ca elev.” – elev, clasa a XII-a

„Da, de foarte multe ori mi-au fost încălcate drepturile, mai ales înainte să știu de existența Statutului Elevului și înainte de a avea tupeul necesar pentru a mi le proteja.” – elevă, clasa a IX-a

Î: Ai încercat să iei parte la o schimbare?

„Am vrut să fac parte din Consiliul Școlar al Elevilor, din clipa în care am aflat de el, dar nu se înființase un Consiliu Școlar al Elevilor Junior, fiind în clasa a VIII-a. În rest, am încercat să mă prezint de câte ori mi-a fost posibil, dar mi-a fost interzis în final, pe motiv că nu pot reprezenta clasa dacă nu sunt șef sau adjunct, și că aveam un 9 la purtare. Doamna dirigintă mi-a interzis să mai merg, iar dacă o voi face, îmi va scădea un punct la purtare.” – elevă, clasa a VIII-a

„Da, nu de multe ori, dar când începe iar școala am să încerc să fiu mai activă în mediul școlar și să particip la mai multe evenimente ce includ schimbări în educație.” – elevă, clasa a IX-a

„Din fericire, da. Am încercat să iau atitudine și să prezint nedreptăți cu care se confruntă anumiți elevi, printre care e posibil să mă fi încadrat și eu. Din păcate însă, nu prea am reușit mare lucru; m-am ales cu priviri ciudate și chiar scăderi ale notelor în catalog, în ciuda meritelor mele.” – elevă, clasa a IX-a

„Da, am încercat probabil să diminuez abuzurile întâlnite.” – elev, clasa a XII-a

„Fac parte din mișcarea de reprezentare, deci duc alături de colegii mei o luptă continuă pentru schimbare.” – elevă, clasa a IX-a

Î: Ce mesaj transmiți elevilor ce trec prin nenumărate abuzuri?

„Sfatul meu este să vorbească despre ce i se întâmplă și dacă nu e ascultat, să se ridice din bancă, la nivel școlar, județean și chiar național.” – elevă, clasa a VIII-a

„Știu că e greu dar să fie sociali, foarte sociali. Să-și facă câți mai mulți prieteni și să se înconjoare cu oameni care chiar îi prețuiesc pentru ceea ce sunt. It’s gonna be okay!” – elevă, clasa a IX-a

„Trebuie să ia atitudine. Abuzul nu este un răspuns sau o rezolvare! O notă mică și câteva priviri urâte primite în urma unei atitudini luate cu cap nu înseamnă un capăt de lume. Generația noastră poartă numele de «viitorul României», așa că zic să purtăm acest statut cum trebuie și să începem să facem schimbări. Și trebuie să înțelegem că le facem atât pentru noi, cât și pentru generațiile viitoare. Abuzurile și discriminările nu fac nimic altceva decât să tragă la pământ și să creeze incompetențe, ambiții încătușate și vise distruse. Avem cu toții dreptul la învățământul curat, fără înșelăciuni și degete îndreptate spre ochi înlăcrimați.” – elevă, clasa a IX-a

„Să fie tari și să încerce să facă o schimbare!” – elev, clasa a XII-a

„Cred că cel mai important lucru pe care aș vrea să îl știe elevii ce trec prin abuzuri este că trebuie să ia atitudine. A rămâne pasiv acestor abuzuri înseamnă a le da voie să continue și să se perpetueze la nesfârșit. Toate drepturile pe care le avem ca cetățeni au fost câștigate și protejate prin luptă. Dacă nu se simt îndeajuns de puternici pentru a lua atitudine ei înșiși, pot apela mereu la Consiliile Elevilor locale, care îi vor ajuta” – elevă, clasa a IX-a

Îmi doresc ca decidenții să ia în calcul opinia elevilor, să-i consulte și, mai mult decât atât, să le recunoască statutul de beneficiari direcți ai educației (nu doar pe hârtie!).

Sintagmele „Elevii cred că au doar drepturi, de aceea nu le pasă de școală!” sau „Elevii să învețe carte și după să-și ceară drepturile!” reprezintă, din păcate, lipsa de promovare și respectare a Statutului Elevului în școli.

Elevii din România, sărbătoresc pe 10 august 2020, 4 ani de la Statutul Elevului. Un act normativ, ce nu ar fi putut să fie realizat fără implicarea elevilor reprezentanți din Consiliul Național al Elevilor (CNE) și Asociația Elevilor din Constanța (AEC). Destul de multe generații nu au avut un statut al lor și nu cunoșteau ce drepturi și obligații au. Acum îl avem, iar elevii trebuie să nu se lase pradă abuzurilor, să se ridice din bancă și să se apere. Trebuie să folosim mecanismele legislative pentru a ne apăra drepturile pe care le avem. Dacă ne ridicăm din bancă, nu înseamnă că facem o revoltă, ci stopăm abuzurile din școli.

E adevărat că nu totul se va schimba peste 24 de ore, o săptămână, o lună, dar în câțiva ani se vor observa schimbări.

 

Eu sunt Petre și am 16 ani. Sunt elev la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași, clasa a X-a. Cunoscându-mi drepturile și obligațiile ca elev, sunt implicat în domeniul reprezentării elevilor. Motto-ul meu este: „Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte.” (Pablo Picasso)

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi