școala online

Școala online nu mai este o opțiune începând din septembrie!

"în Păreri și opinii" by

Prima dată când am auzit că nu mai merg la școală am tresărit de bucurie. Deja vedeam cum mă voi relaxa într-o vacanță de vară prelungită cu mult peste cele trei luni obișnuite. Deoarece eram sigur că școala nu se poate face 100% corect decât față în față cu profesorii și colegii, într-o clădire destinată special acestui lucru. Să mai fie totuși școala online o opțiune viabilă acum?

Dacă primele luni de educație digitală au fost cât se poate de benefice, dându-mi un răgaz de la tot stresul zilnic legat de mulțimea de teme și ore, perspectiva de a continua mai departe așa din septembrie mă lasă rece.

Nu poți învăța la fel de mult și de bine de acasă, iar pentru asta pot aduce mai multe argumente.

1. Nu se fac toate orele și nu se dau la fel de multe teme.

Profesorii și elevii sunt pierduți în griji casnice și uită de ore. Școala adevărată te obligă să te trezești zilnic la aceeași oră, să urmezi un orar bine structurat și stabil și să stai în aceeași clădire timp de șase ore, în care și dacă ai vrea nu prea ai avea ce face în afară de școală.

Când lucrurile se fac de acasă, de pe internet, ai tot felul de scuze. Ai o problemă personală, ai rămas în urmă cu treburile gospodăriei sau ai uitat. Nu ai conexiune la internet, nu-ți merge camera, nu-ți merge microfonul ș.a.m.d.

Citește chiar aici mai multe despre avantajele, dar și dezavantajele școlii online!

Ideea e că, nefiind obligat de un tipar zilnic bine fixat în rutina ta zilnică, de un orar, de mediul fizic în care te afli, ți-e mult mai la îndemână să te eschivezi de la ore și să faci cu totul altceva.

Așa îmi explic eu faptul că, din cele șase ore zilnice pe care le făceam la școală, din martie, de când a început totul să fie online, făceam cel mult două-trei într-o zi, uneori nici pe acelea. Și un sfert sau mai mult din ele se duceau pe testarea tehnicii: dacă merge bine camera, dacă se aude, dacă suntem toți, cine lipsește, de ce nu a venit, cum se lucrează pe Classroom, dacă e bun linkul și altele…

2. Lipsa unui mediu adecvat.

Sala de clasă nu are nimic altceva în ea pe lângă bănci, tablă, rechizite, elevi și profesor. Practic te îndeamnă discret să pui mâna și să înveți, alte opțiuni nici nu ai.

Acasă lucrurile stau cu totul altfel. Ai calculator, televizor, poți ieși cu prietenii, sunt foarte multe lucruri care te pot distrage. Nu e niciun profesor în fața ta care să-ți impună disciplină în procesul de învățare.

3. Orele pe Zoom sau Meet sunt perturbate de tot felul de lucruri, de la pisici și alte animale de companie la probleme tehnice.

Când fiecare se află acasă la el, o parte din atenția rezervată orei se duce inevitabil spre alte zgomote care apar în orice casă. Îi e foame câinelui și n-are cine să-i dea de mâncare că-s părinții la lucru, ai frați sau surori mici care fac gălăgie, se ceartă părinții, ia foc mâncarea, dai drumul apei să curgă în cadă și te duci de zece ori în 50 de minute să vezi dacă ai închis-o, bate cineva la ușă, etc. etc. etc.

Dincolo de asta, există și multe probleme de natură tehnică.

Dacă 30 de elevi stau toți cu microfoanele și camerele pornite, de exemplu, e extrem de dificil să deslușești ceva din ce se vorbește la oră. Ce traduceri să mai faci tu din alte limbi dacă nici în română nu poți să pricepi ce se spune din cauza microfonului sau a altor probleme tehnice? Și dacă asta se rezolvă aparent ușor, stați să vedeți cum e când un profesor iese din greșeală de la oră și a uitat cum să intre la loc. Sau când pur și simplu cineva nu dispune de o conexiune decentă la internet și se presupune că ar trebui să predea, să vorbească zeci de minute în șir, iar elevii să asimileze ce aud. Dar ei nici nu pot înțelege, că se întrerupe la fiecare cinci minute!

Nu se poate face școală online serioasă așa.

Trebuie făcute cursuri speciale cu profesorii și elevii. Sunt unii profesori, poate și elevi, care nu sunt pasionați de tehnologie și singurul dispozitiv pe care-l folosesc pentru comunicare e un telefon fără conexiune la internet. Chiar dacă ajunge să aibă unul, cum poți să-i ceri să facă brusc ore online, dacă toată viața n-a folosit deloc internetul? Și nu e vina profesorului, că treaba lui nu a fost niciodată să stea pe internet, ci să predea! Ministerul ar trebui să se ocupe de o instruire serioasă a personalului didactic înainte de a-i arunca singuri în valurile educației online și de a-i obliga să învețe singuri lucruri destul de complicate pentru cineva care n-a căutat ceva pe Google în viața sa.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi