Pandemia a crescut riscul de abandon școlar

Pandemia a crescut riscul de abandon școlar

Anul 2020 ne-a întâmpinat cu diverse evenimente șocante și imprevizibile, acestea reușind, într-o perioadă relativ scurtă de timp, să ajungă la cunoștința miilor de oameni. Încă de la începutul lunii ianuarie, am fost acaparați de tensiunea izbucnirii unui război mondial, continuând totodată să ne facem griji în ceea ce privește situația dezolantă din Australia. Deși părea că lucrurile nu se pot înrăutăți, a început treptat răspândirea virusului SARS-CoV-2. Acesta a reușit să estompeze din gravitatea evenimentelor precedente, însă nu fără a crea o situație alarmantă la nivel mondial. Haosul, confuzia, panica și paranoia au fost resimțite de populații întregi.

Sistemul educațional a avut de suferit la fel de mult precum alte ramuri industriale

Metodele clasice de învățământ au fost înlocuite cu un așa-zis învățământ digitalizat. Acesta nu a permis tuturor elevilor accesul la cursurile desfășurate în mediul online, ci din contră, a descurajat tineri care erau dornici să își continue studiile. Bineînțeles, în cazul în care chiar vrei să înveți, nu te oprește nimeni. Există tot soiul de resurse și materiale didactice pe care le poți folosi, dacă te hotărăști să te pui cu burta pe carte. Însă cum rămâne cu elevii care nu au această posibilitate? Cum rămâne cu elevii care provin din medii defavorizate, unde tehnologia reprezintă un lux, și nu o normalitate? Atât pentru ei, cât și pentru mulți alții, experiența din cadrul clasei de curs era incomparabilă cu învățatul pe cont propriu. Aveau nevoie să fie îndrumați de persoana din fața lor, nu lăsați să privească cu incertitudine spre viitor.

Aproape 10 milioane de copii riscă să nu mai pășească niciodată pe coridoarele școlilor 

Conform celor declarate de directorul general al „Salvați Copiii’’, Inger Ashing, ,,Aproximativ 10 milioane de copii nu se vor mai reîntoarce niciodată la școală, iar acest aspect ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru guvernele țărilor lumii. Trebuie investit urgent în educație pentru a contracara abandonul școlar.’’

Abandonul școlar a reprezentat și în anii precedenți o problemă ce trebuie tratată cu seriozitate, însă, odată cu declanșarea pandemiei, situația s-a acutizat. Există o serie de motive majore care influențează accesul la educație al copiilor, precum situația financiară precară, diferitele probleme de sănătate sau chiar lipsa de interes a acestora față de ceea ce privește învățatul. Cea mai afectată categorie de elevi a fost cea a tinerilor care locuiesc în medii rurale. Mulți dintre ei au fost puternic afectați din cauza măsurilor adoptate în perioada pandemiei și de închiderea școlilor. Nu s-au putut folosi de mijloacele tehnologice necesare pentru a participa la desfășurarea orelor online, accesul lor la educație devenind greu realizabil sau chiar imposibil.

Fără un computer sau internet, educația a mii de elevi a fost neglijată

Conform unor statistici realizate de Ministerul Educației și Cercetării, rata de promovabilitate la examenul de bacalaureat a fost într-o continuă scădere în ultimii 4 ani. Promoția din 2020 a avut procentul de promovare de 62,9%, fiind cea mai mică din ultimii 6 ani. Știind că statisticile nu sunt deloc de partea noastră, ar trebui să începem să ne punem niște întrebări serioase. Unde am greșit? Ce am putea face pentru a contribui la îmbunătățirea învățământului? Din păcate, mulți care dețin răspunsurile la aceste întrebări preferă să trateze problema cu nonșalanță. Nu sunt pregătiți să își asume o astfel de răspundere, continuând să amâne soluționarea acestei situații de pe o zi pe alta.

Însă până găsim noi o soluție, cum rămâne cu elevii cărora le-a fost smulsă din mână șansa la educație? Cum se vor desfășura lucrurile pentru studenții care abia așteptau să li se închidă ochii pe băncile facultăților?

Nimeni nu poate garanta în ce direcție se va dezvolta situația actuală. Atât din cauza măsurilor adoptate pe timp de pandemie, cât și din motive socio-economice, mulți elevi riscă să se îndrepte către părăsirea timpurie a școlii. Deși abandonul școlar era într-o oarecare scădere începând cu 2015, lucrurile pot lua oricând o altă întorsătură. Statisticile se pot schimba drastic, însă depinde de cum alegem noi să gestionăm actuala criză, respectiv pandemia.

„Săpunul şi cartea nu au efecte imediate ca un război, dar folosite, în timp dau un efect extraordinar.’’

Dacă ești interesat de alte cauze ale abandonului școlar, click aici.
Dumitriu Alexandra-Maria
Dumitriu Alexandra-Maria
Studentă la Facultatea de Litere, cu o mare slăbiciune pentru Julie Delpy, poezie contemporană și fornetti cu mere.

Similar Articles

Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai populare