școala online

Comunitatea ONedu România: Diferența dintre școala online și educația digitală

"în Interviuri" by

Educația trebuie să fie continuă, fie că vorbim de școala online sau de cea clasică. A fost nevoie de o pandemie pentru a se conștientiza că putem folosi Internetul altfel. Este destul de trist că în timpul suspendării cursurilor, 900.000 de elevi nu au avut acces la educație. Este nevoie ca digitalizarea urgentă a educației să devină o prioritate pentru Ministerul Educației și Cercetării. Astfel, am luat legătura cu Președintele Comunității ONedu România, Andrei Cosmin. Acesta conduce o organizație pentru elevii din învățământul preuniversitar, care militează pentru digitalizarea educației și oferă resurse pentru școli și licee.

Î: Cum s-a înființat Comunitatea ONedu România?

R: Nevoia elevilor de a utiliza metode noi de studiu, cu sprijinul dispozitivelor mobile, dar și problema „cunoașterii” notelor din catalogul școlar au condus la înființarea Comunității ONedu România. Încă de la început, am vrut să facem acel ceva pentru a ne apropia de educația digitală. Chiar de la înființare, eu (n.r. Cosmin Andrei) cu Denisa Badiu, membrii fondatori ai grupului de inițiativă, discutam despre crearea unei platforme de management educațional și de resurse gratuite pentru elevii din învățământul preuniversitar.

În data de 1 iulie 2019 ne-am pornit activitatea, cu scopul de a oferi resurse digitale pentru școli. Am observat limitarea accesului la această alternativă de/ din cauza costurilor/ costuri ridicate ale instrumentelor existente, ineficiența lor și lipsa implementării acestora în sistem. Pe parcurs, ne-am dat seama că e necesar să dezvoltăm și sectorul de voluntariat în rândul tinerilor pentru a putea implica comunitatea în schimbare, sectorul educației digitale fiind și un subiect destul de puțin discutat și interesant în România, cel puțin înainte de pandemie, de aceea ne-a fost puțin greu la început să facem oamenii să înțeleagă scopul nostru.

Î: Ce proiecte sau demersuri ați organizat și ce beneficii au avut?

R: Am debutat cu Web în Primării și Educație, cu dorința de a ușura accesul la informație. Din păcate, am observat o reticență din partea multor instituții. Totodată, lipsa noastră de experiență cu privire la promovarea unui astfel de proiect a avut un impact asupra numărului de persoane care s-au informat. Cu toate acestea, nu ne-am dat bătuți, continuând cu ateliere de lucru @abc în mai multe județe din țară. Astfel, am consultat elevii cu privire la nevoile lor, cum văd aceștia educația digitală, ce probleme întâmpină adesea, etc. Cu sprijinul acestor tipuri de evenimente am reușit să realizăm un plan de acțiune pe termen lung pentru dezvoltarea noțiunii de digitalizare. Cred că acest aspect a fost cel mai greu, explicarea noțiunii de educație digitală, mulți considerând-o școala online, lucru întâlnit și acum.

Mulți tineri renunțau la a mai face voluntariat, din cauza lipsei de motivare, a stimulentelor din partea organizațiilor, modului de gestionare a resursei umane, etc.

De aceea am inițiat proiectul Gala Educației, care își dorește să premieze cât mai mulți profesori, părinți, elevi, organizații, consilii școlare ale elevilor, proiecte, pentru a îi reuni în cadrul evenimentelor la nivel de județ sau școlare. Acest tip de comunicare poate iniția noi proiecte sau colaborări benefice pentru comunitate, dar, în același timp, oferim posibilitatea de a servi participanților o seară plăcută și motivația de a continua drumul pe care l-au pornit, mizând pe ideea „Crede în schimbare!”.

Am avut două demersuri, unul în care am solicitat Ministerului Educației și Cercetării dezvoltarea unei platforme de management gratuită pentru școli, împreună cu organizațiile non-profit. Momentan așteptăm un răspuns la petiția inițiată în numele elevilor din România, însă ceva mă face să cred că ni se va spune că „se lucrează”, ceva cu care din păcate ne-am obișnuit. Însă vom lupta în continuare și vom asigura noi, din puținele resurse pe care le avem, platforma care trebuia să existe de la începutul dezvoltării sectorului digital. De asemenea, în cadrul demersului am punctat și ideea de acces la educație, printr-o strângere de fonduri pentru Asociația Țara Tinerilor Uniți, în cadrul unui webinar despre cum putem ajunge la educația digitală.

De asemenea, avem un demers în curs cu privire la abuzurile asupra tinerilor din social media, publicând anonim poveștile acestora. Cu sprijinul unei organizații de tineret care luptă împotriva abuzurilor, am realizat un webinar de prevenire și informare.

Î: Care este viziunea de viitor a organizației privind școala online?

R: Ne dorim să lansăm platforma pentru educație digitală ”Fii de 10”, unde școlile să aibă acces gratuit. Prin platformă considerăm că vom evolua destul de mult în sectorul de digitalizare, fiind prima platformă pliată pe nevoile elevilor, pe interacțiune și simplitate.
Apoi, dorim să oferim posibilitatea oricărui tânăr să organizeze Gala Educației în școala sau județul său pentru a promova voluntariatul în comunitate. Ne dorim să ajungem în cel puțin cinci județe sau școli până la finalul acestui an.

De asemenea, viziunea noastră se îndreaptă și spre managementul voluntarilor. De aceea, lucrăm la o platformă pentru toate organizațiile non-profit din țară, care să ușureze munca unui om, la doar câteva clipuri.
Nu în ultimul rând, vrem să colaborăm cu mai multe asociații sau structuri din țară pentru a solicita Ministerului Educației înființarea unei comisii care să se preocupe de educația digitală. În cadrul comisiei ar trebui să fie implicat și sectorul non-profit, aceasta întâlnindu-se lunar pentru a putea face o realitate educația digitală.

Î: De ce este importantă educația digitală în momentul actual?

R: Mulți ar crede că din cauza contextului actual. Considerăm că educația digitală e necesară nu doar pe timp de pandemie! Trebuie să recunoaștem că elevii se informează și învață din ce în ce mai mult de pe Internet și acest aspect nu ar trebui negat într-un sistem educațional care se vrea a fi modern.
Considerăm că elevii ar avea acces mult mai ușor la informațiile de interes, cum ar fi situația școlară, sarcinile pe care trebuie să le îndeplinească la materii, orarul și sala la care are ora de curs, oferirea de feedback anonim elev – profesor, etc.
De asemenea, ar putea înlocui orele de recuperare, atunci când acestea sunt necesare în situațiile de închidere a școlilor din diverse motive.

Î: Care este diferența dintre școală online și educație digitală?

R: Școala online cuprinde orele de curs desfășurate online, din diverse motive, în cadrul întregii unități de învățământ, pe când educația digitală este un subiect destul de complex, cuprinzând școala online. Noi considerăm că informarea cetățenilor online poate reprezenta tot o formă de educație digitală, deci digitalizarea educației poate reprezenta atât intervenirea în sistemul actual educațional, cât și educarea populației prin intermediul rețelelor de socializare.

Î: Ministerul Educației și Cercetării se implică pentru elevii ce nu au acces la educație?

R: Momentan au modificat Legea Educației Naționale (prin Legea nr. 109/2020) pentru a oferi tablete sau laptopuri cu conexiune la Internet elevilor și profesorilor. Acest lucru e benefic pentru digitalizare, programul Euro200 fiind ineficient (condițiile sunt exagerate și deloc în beneficiul elevilor) și cât mai puțin accesat de către beneficiari. Însă nimeni nu știe cum se poate obține un astfel de dispozitiv, întrucât nu au fost publicate condițiile sau procedura.

De aceea am încurajat urmăritorii noștri să solicite prin email, pe Legea nr. 544/2001, acces la educație online. Bineînțeles, deoarece elevii care nu au acces nu sunt prezenți pe rețelele de socializare, urmăritorii noștri au dat email pentru prietenii, rudele acestora, implicându-se în mod voluntar în digitalizare, fapt pentru care le mulțumim.
Este trist faptul că mulți beneficiari ai educației nu știu cum să beneficieze și nici în Minister nu se știe. În încercarea mea de a afla mai multe informații pentru postarea noastră și pentru a răspunde sutelor de mesaje, am fost redirecționat în 4 departamente diferite, ajungând într-un final la răspunsul că se vor publica. Din păcate, elevii nu pot aștepta până la a se publica.

Î: Ce părere aveți despre un sistem educațional hibrid, fiind un scenariu privind anul școlar 2020-2021?

R: Credem că ar eficient dacă s-ar asigura toate condițiile necesare, dintre care amintim: posibilitatea elevilor de a pune întrebări în timpul orelor, formarea cadrelor didactice, camere video de o calitate bună, lecții adaptate. Totuși, tindem să credem că aceste aspecte vor fi imposibil de realizat. De aceea considerăm că școala ar trebui să înceapă în format online, dacă contextul o va cere, și să ne mobilizăm pentru educația digitală. Dacă nu investim în educație digitală, nu putem avea acces la școala online și implicit o societate informată. Opinia noastră către Ministerul Educației poate fi consultată și aici.

Î: Credeți că un elev se adaptează mai ușor sau mai greu la cursurile online?

R: Elevii, în general, se adaptează destul de rapid schimbărilor, față de profesori sau părinți care nu sunt obișnuiți cu educația digitală. De aceea, ar trebui realizate ateliere de formare pentru factorii implicați în educație. De exemplu, noi ne-am asumat că vom ține training-uri pentru elevi și profesori despre cum să utilizeze platforma ”Fii de 10”, cât și cum să adapteze conținutul la digital.

Î: Cum a fost pentru membrii organizației școala de acasă?

R: „Școala de acasă a fost cu siguranță o provocare pentru noi toți, nefiind obișnuiți cu acest mod de lucru. Eventual, ne-am intrat în rutină. Dar sunt lucruri pe care școala online nu le poate înlocui, cum ar fi socializarea din pauze, sau predatul, care a fost îngreunat, probabil și din lipsa atenției elevilor. Totuși, trebuie să mergem înainte și, cu fiecare pas făcut, suntem mai aproape de o eră a tehnologiei. Așa că această perioadă ne-a arătat o mică parte din direcția în care ne îndreptăm. Singura noastră soluție este să învățăm să ne obișnuim cu ea.” – Raluca Simbanu, Director Executiv

Dacă vrei să afli părerea unei eleve despre școala online, click AICI!

“Până în prezent școala online mi se pare în regulă. În schimb, cred că dacă am avea mai multe conferințe online ar fi mai eficient. În general, profesorii trimit un pdf cu lecția și un docx cu aplicații, dar sunt unele materii, unde sunt necesare mai multe explicații, precum fizică, matematică, chimie, iar mai multe conferințe online m-ar ajuta foarte mult să înțeleg, deci mi-ar fi mult mai ușor să îmi rezolv tema.” – elev, clasa a IV-a, în cadrul demersului „Educația digitală în România – mit sau realitate?”

Î: Considerați că o platformă de management educațional ar fi benefică? Dacă da, cum argumentați?

R: Da. Chiar în demersul nostru cu privire la educația digitală am expus părerile elevilor, care au fost cei mai afectați de aceste schimbări. Lipsa unei platforme care să îmbine toate necesitățile școlii online, a făcut profesorul să utilizeze mai multe platforme concomitent, fapt ce a îngreunat elevul, fiecare profesor având diferite platforme pe care le utiliza. Acesta ar fi primul argument care ar trebui să inițieze niște semne de întrebare la factorii decizionali, care au trimis formulare de feedback cu multe întrebări, elevul pierzând interesul.

Un al doilea argument, menționat anterior, ar fi nevoia elevului de acces la situația școlară, ușurând atât accesul elevilor la informații de interes propriu, cât și diriginții claselor, care obțin direct media pe platforma pe care vrem să o dezvoltăm, Fii de 10, cum și lipsa suportului în limba română este un minus pentru a motiva elevii și profesorii să utilizeze astfel de platforme.

Î: Ce platforme recomandați pentru elevi și profesori pentru a continua orele în spațiul digital?

R: Recomandăm elevilor să încurajeze școlile să beneficieze de platforma Fii de 10, pe care o dezvoltăm, care este pusă la dispoziție gratuit. Pe lângă platforma noastră, ca alternative până reușim să o perfecționăm, profesorii pot utiliza instrumentele Google for Education, platforme interactive de tipul Menti, Kahoot, cu ajutorul cărora se pot creea chestionare, joculețe. Din multitudinea de instrumente, am mai recomanda iziBac pentru elevii care trebuie să susțină examenul maturității. Recomandăm cu tărie realizarea unei căutări pe Internet și informarea despre toate resursele, doar așa pot fi găsite cele pe placul elevilor și profesorilor.

Mai multe despre Comunitatea ONedu România și despre proiectele acestor tineri implicați, puteți afla pe pagina de Facebook, contul de Instagram sau website-ul organizației.

Eu sunt Petre și am 16 ani. Sunt elev la Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” Iași, clasa a X-a. Cunoscându-mi drepturile și obligațiile ca elev, sunt implicat în domeniul reprezentării elevilor. Motto-ul meu este: „Fiecare copil este un artist. Problema este cum să rămână un artist şi după ce va creşte.” (Pablo Picasso)

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi