toceala înseamnă „argumentare”

Când avem un sistem pentru care toceala înseamnă „argumentare”, atunci știm că ne-am dus dracului!

"în Păreri și opinii" by

Sincer să vă spun, cred că am învățat mai multă limbă română din vrăjelile pe care le-am servit gagicilor în fel și fel de momente, decât am învățat din operele vieții de la română.

Asta v-o spun, cu mâna pe inimioară, suflețel și ce mai vreți voi. În calitate de absolvent de mate-info, care se află printre puținii care chiar au citit cap-coadă absolut toate operele/romanele/ce mai vreți voi, pentru bac.

Acum să nu credeți că n-am avut profesori faini la română. Ba din contră, chiar am și avut ocazia de a susține o oră de „literatură altfel”, pe grupuri și am și făcut un book-crossing super fain cu colegii de clasă, printre altele. Așa că, nu vorbesc în niciun caz de rău profesorii, pentru că nu-i vina lor. Cu atât mai mult că există mulți care caută să ocoloească, pe cât posibil, barierele impuse de sistem, prin creativitatea lor.

Poate ați auzit despre Greta Ciubuc-Szabo, fata care și-a „sacrificat”, de curând, media la bac, ca să scrie despre inutilitatea probei la română.

Citește chiar aici mai multe despre ce a scris această elevă la bacalaureat!

Jos pălăria și toate respectele mele pentru fată. Sincer să fiu, chiar și pentru mine, orele de română s-au cam terminat prin clasa a 8-a la capitolul utilitate: de atunci, n-am mai făcut și gramatică.

Totodată, după terminarea liceului, s-ar presupune că suntem capabili ca, pe lângă a vorbi corect gramatical, să avem și o oarecare finețe întru a distinge nuanțele diferitelor cuvinte și a nu vorbi ca din topor… Părerea mea. Adică eu, cel puțin, când scriu (nu neapărat poezie, chiar și pe chat cu amicii), mă găsesc în ipostaza de a căuta nuanța care exprimă cel mai îndeaproape ce caut să transmit, să exprim. Hai că în generală, mai înțeleg că nu prea ai ce discuta de nuanțe cu niște puști (nu cu toți, dar așa, ca o linie generală). Dar în liceu? Mi s-ar fi părut măcar așa, de bun-simț, să existe în programă acolo una-două lecții despre „comunicarea non-violentă”(chiar dacă ține puțin și de psiho), dacă tot vrem să fim în pas cu… marile cuvinte pe care le scriem prin programe, gen „capacitate de argumentare”.

Ca să nu mai vorbim de abordarea interdisciplinară, care-i lăsată-n colo, deși, teoretic, sofismele ni-s predate la logică (fiind necesar de evitat de către cineva cu o „capacitate de argumentare”). Cred că e doar o lecție despre treaba asta, care, surpriză, nu prea lămurește mare lucru, pentru că nu e timp de aprofundare, de exemple și de înțelegere a conceptului. Dar hei, noi după o lecție despre sofisme, suntem zei în argumentare (cică). De aia vezi mai pe la toate televiziunile și la orice colț de stradă, toți analfabeții funcționali care au luat bacul, pentru că au avut „capacitate de argumentare”(mai repede memorare).

Sincer să fiu, mai repede am învățat să argumentez coerent de la orele de logică decât de la orele de română. Implicit să ma exprim corect.

Dar nu, frate, nouă ne trebuie 3-4 lecții despre letopisețiul Țării Moldovei, că sigur vom ieși pe stradă s-o dăm în limbaj arhaic. Nu lecții care să ne stimuleze (hai să nu zic „dezvolte”, că tot vorbeam de nuanțe) capacitatea de a argumenta.

Cum aș vedea eu bacul? Păi, dacă ar fi vorba de vreun eseu, în primul rând aș proceda ca la facultate, „cu materialele pe masă”, adică cu opera în față, pentru că, dacă se caută verificarea coerenței și a capacității de argumentare prin evaluarea subiectului 3. Pentru că altfel, n-am făcut nimic. După cum ne spunea la facultate un profesor de fizică din anul I: „Pentru mine nu contează dacă ai copiat sau ai învățat pe de rost. Pentru mine, amândouă sunt la fel de grave”. Și pe bună dreptate, care ar mai fi logica să copiem niște cuvinte ale altor oameni, critici literari, care le-au scris înaintea noastră, doar ca să bifăm niște puncte?

Nu ar fi mai inteligent și mai relevant pentru evaluarea acestor capacități, dacă am fi lăsați cu opera în față pentru subiectul III? Adică, să fim serioși, dacă n-am citit-o și n-am înțeles-o în 4 ani, nu o să se-ntâmple vreo magie miraculoasă-n creierașu’ nostru, atunci în alea (mai puțin de) 3 ore de la bac, rămase subiectului III de să-i citim toate cele 100+ pagini și s-o și înțelegem pe loc.

Cât despre poezii… Aceeași poveste: dacă o-nțelegi, bine… Dacă nu, păcat de 4 ani pierduți în care puteai da la sapă sau ce-ți mai poate mintea și nu necesită măcar puțină gândire liberă (asta în cazul ideal… poate utopic, pe care l-am imaginat și din care am prezentat o frântură puțin mai sus). Până la urmă, nu-i va păsa nimănui dacă ai reușit să tocești mecanic niște argumentări care sunt sau poate nu argumentări în adevăratul sens (nu sofisme). Degeaba le-ai mai memorat sincer, dacă nu poți îndeplini condiția întemeierii din epistemologie(adică dacă nu poți să-mi dai un „De ce?” coerent). Degeaba, dacă nu poți susține o idee fără sofisme, dar dați-mi odată peste mână, că deja mă lungesc cam mult cu o discuție care și-ar avea locul într-o întreagă programă ce nu a fost încă pusă la punct.

La final, țin să vă rog pe toți care veți fi deja admiși în străinătate:

a) indiferent de media de la bac,
b) indiferent de nota la română,
c) cu o notă la română suficient de mică încât să nu fie riscantă…
vă rog să-i urmați exemplul. Că mie, sincer, îmi vine să-mi bag unghia-n gât că n-am apucat s-o fac. Cu atât mai mult că și după contestație consider că am primit o notă sub cea meritată, pentru că am avut tupeul a gândi liber.

Student al Facultății de Electronică din Universitatea Politehnica din București - Toboșar autodidact - Profesor de tobe - Programator - Scrie versuri din clasa a șaptea - Pasionat de psihologie - Caută să-și întreacă limitele prin a-și doborî sau a-i fi doborâte ideile vechi, reclădindu-le cu argumentele nou obținute - Face parte din echipa POV21 din mai 2018 și dorește să educe lumea prin cultivarea rațiunii - Consideră că pornind de la definiții se poate ajunge la concluzii nebănuite.

1 Comment

  1. V-ati trezit si voi sa va dati cu parerea despre invatamant, eu nu sustin scoala romaneasca de mai bine de 10 ani. Dar cati dintre voi mergeti la fostii profesori sa le spuneti sa inceteze sa le mai iroseasca timpul elevilor sai, etc. Daca ei nu sunt capabili sa vada ca e timp pierdut pentru elevi multe dintre materiile pe care le predau, nu sunt capabili nici sa mai fie profesorii..

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi