identității de gen

Ce se urmărește de fapt cu interzicerea opiniei identității de gen?

"în Păreri și opinii" by

Marți, 16 iunie, a fost adoptat de Senat un proiect prin care se interzice în școli și universități prozelitismul pe baza criteriilor de sex și de gen. Printre altele, se interzice răspândirea opiniei identității de gen în școli și universități.

Iată cum arată mai exact ceea ce s-a votat ieri cu 81 de voturi pozitive:

Art. 7 – (1) În unitățile, în instituțiile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale, inclusiv în unitățile care oferă educație extrașcolară, sunt interzise: (…)
e) activitățile în vederea răspândirii teoriei sau opiniei identității de gen, înțeleasă ca teoria sau opinia că genul este un concept diferit de sexul biologic și că cele două nu sunt întotdeauna aceleași. (Legea educației)

Momentan e un proiect, pentru a fi pusă oficial în aplicare trebuie să treacă și prin pixul lui Iohannis.

Mi se pare însă destul de curios faptul că e posibil ca, într-un stat democratic, să se interzică exprimarea unei opinii. Să vedem însă ce e cu această opinie, deoarece este esențial să știm ce s-a interzis.

Conform unor sociologi, psihologi, antropologi și altor specialiști și potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, sexul se diferențiază de gen. Astfel, sexul include bărbații și femeile, iar genul se referă la termenii masculin și feminin.

Tot potrivit OMS, caracteristica primară care diferențiază un sex de altul o reprezintă organele genitale, însă la acestea se adaugă și alte diferențe dezvoltate pe parcursul copilăriei și adolescenței. Sexul este pur ereditar.

Pe de altă parte, genul diferă între masculin și feminin prin comportamentele oamenilor. Astfel, pentru a da un exemplu, ne așteptăm de la băieți să se joace cu mașini, iar de la fete să se joace cu păpuși. Specialiștii susțin că genul este indus social, fiind determinat mai ales de normele sociale, de mass-media, de anturaj, familie, religie ș.a.m.d. Deci, conform acestei opinii/teorii interzise prin această lege, sexul este într-adevăr diferit de gen, nu sunt sinonime din punct de vedere științific.

Probabil că unele persoane sunt de acord cu această opinie, iar altele nu, ceea ce e de așteptat.  Însă nu înțeleg de ce ar fi interzisă prezentarea ei în școli. Mi se pare asemănător cazul cu a interzice răspândirea teoriei evoluționiste din cine știe ce motive.

Sunt teorii, poate peste ani se vor dovedi corecte sau, dimpotrivă, incorecte. Fiecare persoană are dreptul de a fi informat, de a cunoaște și de a putea alege cu ce e de acord sau nu. Inclusiv elevii. Or, prin această lege, se încearcă limitarea accesului la această libertate de cunoaștere, de exprimare, de dezbatere.

Problema identității de gen este deja discutată la nivel internațional și este o chestiune foarte arzătoare și dezbătută în public.

Orientarea sexuală este un alt subiect dezbătut la ora actuală. Te naști cu ea sau o dobândești? Vezi chiar aici o părere!

De ce să nu lăsăm elevii să dezbată un subiect atât de pregnant în mass-media cu niște adulți care sunt responsabili de educația lor, profesorii?

Oricum se vor informa singuri din mediul online. Nu e mai sigur să-i lăsăm să o facă direct din școli, locul unde ar trebui să le fie asigurată educația? Acolo se pun întrebări, se discută și se caută răspunsuri. De aceea, e absurd să interzici anumite subiecte. Cum putem afla adevărul despre ceva dacă ni se interzice punerea sa în discuție?

Care este scopul acestei interdicții? Chiar nu înțeleg. Punerea unui subiect arzător pentru opinia publică de pe întreaga planetă sub preș? Inhibarea curiozității și a spiritului de dezbatere, de discuție?

Ce se urmărește cu această interdicție, de fapt? Subiectul nu va fi anihilat prin simpla ignorare a lui. E necesar să vorbim despre o teorie, fie ea corectă sau incorectă, pentru a înțelege cum și de ce are sau nu dreptate. Nu mi se pare benefic să ne prefacem că nu există.

Una e să interzici prozelitismul, alta e să interzici complet exprimarea unei opinii sau discutarea unei teorii. Cu prima variantă sunt de acord, însă cu a doua nu. Or legea aceasta se referă la a doua, din nefericire.

Cât despre universități, cred că acestea ar trebui să reprezinte spațiul cel mai liber intelectual prin excelență. Locul unde se pot pune pe masă orice teorii tocmai pentru a fi validate sau, dimpotrivă, combătute. Deci, pentru a fi discutate, înțelese ș.a.m.d. Nu ignorate, ci dezbătute.

Eu unul sunt un elev de liceu. Personal, mi-ar plăcea să pot discuta acest lucru cu profesorii mei în cazul în care s-ar ivi discuția. Aș putea primi ajutor în înțelegerea teoriei, aș putea să-mi dau singur seama dacă e adevărată sau nu. De ce să o ignorăm?

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi