Recenzie de film – Brexit: The uncivil war

Subiectul Brexit” este unul lung și controversat, ale cărui consecințe pe termen lung sunt încă incerte. Însă, dintre milioanele de oameni care au auzit cel puțin o dată de el, câți dintre noi ne-am pus întrebarea cum s-a ajuns aici, și ce înseamnă? Filmul Brexit: The uncivil war din 2019, cu Benedict Cumberbatch jucând protagonistul, Dominic Cummings, încearcă să explice un răspuns plauzibil la această întrebare.

Disclaimer: ceea ce este cuprins în acest film este într-adevăr bazat pe fapte și evenimente reale, dar cuprinde și scene ficționale.

Este vorba despre o campanie populară, dar controversată începând din 2015 și până în prezent, care își propune să convingă oamenii să voteze pentru părăsirea Uniunii Europene a Regatului Unit.

Acțiunea ne este prezentată din două perspective: cea a taberei Remain, în favoarea rămânerii în UE, și tabăra Leave, condusă ideologic de Dominic Cummings. Pornim cu înțelegerea motivelor pentru care ambele tabere și-au ales să lupte, cei de partea rămânerii în Uniunea Europeană înțelegând importanţa și siguranța pe care alianța supranațională o are pentru Regatul Unit, iar cei de partea părăsirii UE dorind să recâștige un control, mai mult sau mai puțin fabricat, al unor timpuri de dinaintea aderării. Învățăm din acest film care sunt mecanismele de convingere și constrângere politică, cât de important este mesajul unei campanii și discursul politic, ce rol joacă datele și cât de ușor sunt oamenii de manipulat către un rezultat pe care nu îl înțeleg, dacă strigătul de luptă este bine „ambalat”.

Protagonistul este un personaj mai degrabă antipatic, dar care reușește să câștige susținere și popularitate folosindu-se de date și statistici, spre deosebire de carisma și insuflarea încrederii, care este mecanismul clasic al politicienilor.

El are conflicte interioare știind că scopurile lui pot avantaja și oameni cu ale căror dorințe pentru Regatul Unit nu este deloc de acord, poate chiar mai mult decât nu este de acord cu mentalitatea opoziției din referendum. Aici vedem cât de importante sunt alianțele politice, și cum originea inițială a partidelor poate conta mai puțin decât scopul ultim în momente strategice.

Nu vreau să va dau prea multe spoilere, însă consider că este un film care merită văzut, fiind cel puțin informativ și care deschide subiecte de dezbatere cu care ne putem ocupa mintea în carantină. Dacă ar fi o concluzie generală pe care să o extrag din acest film, aceea este că puterea informației este nemăsurată în mâinile celor care știu cum să o folosească în scopul lor, și dacă nu ai grijă la cum se dansează valsul politic și cât de ușor este să îi schimbi regulile, adevărul ajunge în mod tragic să fie irelevant.

Autor: Andra Dorobanțu

Sursa foto: Amazon

Similar Articles