repetăm anul

De ce să repetăm anul dacă oricum nu facem nimic la școală?

"în Texte" by

Ne e utilă școala în clasa a 12-a? Are rost să repetăm anul? Sunt întrebările cu care noi, elevii, părinţii noștri şi profesorii suntem lăsați în faţa necunoscutului, în timp ce Raluca Turcan a adus în discuţie varianta îngheţării anului şcolar, iar ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a exclus total această posibilitate doar după câteva ore de la apariția ei în presă.

Ați pierdut declarația ministrului? O puteți citi de aici.

Criza de coronavirus ne-a învățat multe despre lipsa organizării statului în situații limită, problemele sistemelor noastre, și mai ales, lipsa educației poporului care în situații de viața și moarte doare ca un pumn în plex.

Elevii de clasa a XII-a şi părinţii lor sunt forțați să suporte astfel o situație fără precedent, în condiţiile în care modul şi perioada desfăşurării examenului de Bacalaureat nu sunt certe. Iar ce e şi mai revoltător e faptul că nimeni nu le dă un răspuns concret. Situaţia critică dată de pandemia de Coronavirus i-a depăşit pe toţi. Se pare că sistemul educaţional este cel mai puțin pregătit de urmările crizei.

Şi totuşi, cum ar fi dacă anul şcolar s-ar repeta? Adica, are rost școala în clasa a XII-a?

David Cristian, vice-președinte al CJE Constanța ne spune că deși problema ar trebui analizată după un eșantion, părerea lui este că nu.

De ce? Un răspuns simplu ar fi meditații. Când vorbim despre meditații în clasa a 12-a (și nu numai), trebuie să înțelegem faptul că problema se ridică în momentul în care profesorul se complace în situația în care elevii fac meditații, iar el depune eforturi minime pentru clasă mergând astfel pe principiul unde poți să legi cu sârmă, e păcat să pui șurub. În mod evident, această situație nu este general valabilă dar este de cele mai multe ori prezentă și este răspunsul multor fenomene distructive care apar, în genere, în clasa a 12-a (ex. chiulul în masă).

Nu era un secret că odată cu carantina și sistemul de învățământ va fi limitat. Sincer, ne așteptam la o mai bună pregătire în această privință.

Când am auzit că există varianta înghețării anului școlar, deși Ministerul se bate cu pumnul în piept și spune că nu, ne-am luat un moment să ne întrebăm: De ce?. De ce ar fi necesară repetarea anului școlar, oricum în clasa a XII-a cel puțin, tu te ajuți pe tine. Orele de la liceu devin insuportabile, ai sta mai bine acasă, ca să poți învăța liniștit doar la ce te interesează, fără să fii nevoit să îți petreci 55 de minute într-o sală de clasă cu alte 30 de persoane nefăcând nimic. Profesorii nu înțeleg de cele mai multe ori, nu te ajută, dai banii pe meditații și pe culegeri, multe culegeri, și brusc devii autodidact.

De ce să se repete anul școlar când oricum învățai deja singur? Doar de dragul de a spune că Da, am ajutat elevii să se pregătească pentru examenul de bacalaureat,  iar apoi, la examen, rata de promovare este mai scăzută decât anul trecut. Oare când va fi acceptată și realitatea în care materia este învechită, 80% din ea inutilă pentru ceea ce faci în viață, profesorii sunt depășiți, iar elevii pur și simplu obligați să tocească ÎNCĂ materiale întregi. Apoi ne întrebăm de ce cădem la testele PISA sau de ce tinerii nu sunt inediți sau de ce România nu are tineri pregătiți pentru viață. Poate pentru că așa îi crește.

Ți se pare că învățământul din România este mult prea teoretic și aproape degeaba?  Mai multe detalii pe această opinie găsești aici.

Totuși, de ce ar fi cea mai proastă idee să repetăm anul?

De ce ar mai avea rost sa repetăm anul? Pentru ce? Ne ajută la ceva?

E timpul să ne asumăm o chestie de care oficialii guvernamentali nici nu vor să audă: Școala pe a 12-a e inutilă. Mulți profesori sunt depășiți efectiv de viața actuală, darămite de programa de bac, la clasă nu ne ajută nimeni pentru admiteri și examene, dar nici pentru viitorul în viață. Tot ce ne oferă școala românească e faimoasa sintagmă ,,cultură generală”. Adică e un mod mai fancy să ne spună lumea că știm în același timp totul și nimic. Că suntem experți în toate dar nu știm să facem ceva. Tipic românesc. Las’ că știu eu mai bine la un nivel insituțional.

Pentru ce să repetăm anul?

Materia e învechită fața de vremurile actuale. În timp ce alte țări încearcă să găsească soluții unicate pentru interesele fiecărui elev, noi încă suntem cu burta pe carte, uitând de tot ce se petrece în jurul nostru.

Terminăm școala și la interviul pentru job știm doar să recităm fără să ne dăm seama ce spunem. Prea puțini reușesc să răzbată în această capcană a informației digerate cu forța. Pe noi sistemul nu ne învăță să facem legături, să comunicăm, să ne organizăm, ne învață date pur teoretice.

Da, dar olimpicii?

Ce sunt cu ei? Va conta în viață că ai avut medii de 10 și ai fost la o olimpiadă? Te va plăti cineva pentru asta? Nu.
Te va plăti dacă vei fi un avocat bun și vei reuși să construiești argumente solide și să fii analitic, te va plăti dacă vei avea îndemânarea și tăria de caracter pentru a opera un om și a învăța cum să îl ajuți. Te va plăti dacă vei avea creativitatea necesară pentru a rezolva probleme. Și ar trebui să te plătească, ca profesor, să îți faci elevii să înțeleagă, nu doar să le reciți dintr-o carte.
Și ca ministru vei fi plătit dacă vei avea viziunea să vii cu soluții, nu doar să le dai în declarație.

Pentru că, să vă spunem ceva, doamna Anisie, școala online nu funcționează!

Mai ales dacă nu monitorizați procesul. Iată ce spun elevii:

Dacă te referi la școala de la TV și online, mi se pare inutilă, e ca și cum ai sta și te-ai uita la serial, problema e că nu înțelegi nimic. Pe lângă că profesorii nu își structurează materia astfel încât sa ne facă să reținem ceva din tot ce vorbesc ei, noi suntem obișnuiți cu un anumit tip de predare și e greu să rămâi concentrat. Dacă ei cred că noi recuperăm materia prin lecții online, e dezamăgitor. E foarte greu să te motivezi când ești acasă și te simți ca și în vacanță

Care ar fi soluția?

Atenția trebuie concentrată asupra celorlalte metode. Una dintre cele mai bune soluții este reprezentată chiar de reducerea materiei pentru Bacalaureat. Nu cred că plânge nimeni după un capitol din fiecare materie de clasa a 12-a. Dar nimeni nu s-a gândit la asta. Mhm, ciudat, dacă Ministerul ar întreba și profesorii, poate ar auzi totuși niște soluții mult mai bune decât irosirea unui an din viața elevilor săi.

Coronavirusul a dat peste cap sistemul de învățământ românesc, dar cu BACUL ce facem? O opinie pe tema aceasta găsești aici.

Asta pe termen scurt. Pe termen lung poate se gândește cineva și la testarea aptitudinilor elevilor pentru învățare personalizată, scurtarea programei școlare cu totul, finanțarea mai mare a sistemului de învățământ și reducerea materiilor inutile. Doar zicem și noi, nu că ne ascultă cineva.

Dar până una alta, noi ne bucurăm. Cu jumătate de inimă, căci nu știm ce se va întâmpla cu bac-ul, dar măcar suntem lăsați mai liberi. De stres, de profi învechiți, de același metode îngreunate pe an ce trece.

Da, ăsta e răspunsul, că școala mai mult ne încurcă, așa cum e și atunci ce rost are să repetăm anul?


Autori: Emilian Horea

Miruna A. Sabău

Raluca Călin

Raul Peterlin

Emilian Horea este un pasionat înrăit de literatură. Învață la Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu" și adoră să scrie poezie. Îi mai place filosofia, să citească și să se implice în activități sociale. Se descrie ca fiind o persoană sociabilă, sensibilă și entuziastă iar în timpul liber participă la ateliere de creative writing și teatru.

2 Comments

  1. Ministroooo…Halal de ministru, tu vorbești….. ți se spune ce sa zici la tv, deoarece ești o inculta, nu te simți?😂😂😂. Ești acolo datorită noua, nu mai copia dacă ai ceva in creier. Dacă vrei sa ma cunoști… sunt colega cu tine…. îmi pare rău.

  2. N-am de gând sa repet un an școlar doar pentru ca asa ziși “conducători” ai țări nu au știu sa aibe grija de populația României și sa ia masuri de siguranță din timp

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi