Școala ideală, între utopie și o realitate imposibilă

"în Diverse" by

Nimeni și nimic nu poate satisface dorințele omenirii, însă putem specula că ceva este în neregulă când un lucru nemulțumește pe absolut toate persoanele care au luat contact cu acesta. De data aceasta, este vorba de minunatul nostru sistem de învățământ și de o școală ideală omniprezentă.

Fie că vorbim de grădinițe, de școli generale sau de licee și învățământ superior tot acolo suntem tentați să ajungem. Nimeni nu poate spune că a fost pe deplin mulțumit de anii săi de liceu, spre exemplu; mereu a existat, și probabil mereu va exista, un aspect nemulțumitor pentru fiecare dintre noi.

Poate a fost un profesor al cărui stil de predare te-a nemulțumit, sau poate ceva în legătură cu sistemul educațional nu ți-a priit.

Însă cum ar trebui să arate școala ideală?

Înainte să trec la speculațiile tehnice și organizatorice despre cum ar trebui să fie școala ideală sau, mai pe românește, orarul și programa școlară, suntem obligați să vorbim despre profesori. Și, evident, o școală utopică are profesori pe măsură.

Astfel, ce ar putea transforma un profesor obișnuit în unul ideal?

Disclaimer: aceste aspecte sunt foarte subiective – poate pentru tine, cititorule, un profesor ideal ar fi diferit. Însă, pentru mine, profesorul perfect ar trebui să dea dovadă, în primul rând, de corectitudine absolută și să fie deschis la opinii felurite. Să mențină, totuși, un balans între autoritate și familiaritate.

Două dintre aspectele care pe mine mă deranjează la unii profesori de-ai mei sunt modul în care oferă notele și așteptările pe care le au de la elevi.

O mare greșeală a învățământului românesc este copy-paste-ul!

Opiniile și interpretările profesorilor trebuie să fie identice cu ale elevilor. Altfel sunt considerate irelevante și nu este nevoie să gândești și singur, ci doar să copiezi o rezolvare standard.

Din cauza aceasta, mulți dintre noi se simt nevoiți să învețe doar pentru obținerea notelor.  Nu pentru a reține informații care se pot dovedi folositoare pe viitor.

Acest aspect legat de evaluare nu ține însă în totalitate de profesori, ci depinde mult mai mult de sistemul de învățământ. Modul în care școala este structurată (sau mai degrabă programa școlară) nu creează deloc un mediu prielnic învățării benefice în dezvoltarea elevilor.

Într-o școală utopică, nu trebuie să existe sentimentul obligativității de a învăța unele materii

 Aici nu mă refer la învățământul superior, unde ai, într-o oarecare măsură, oportunitatea de a face o alegere. Într-un mediu ideal, elevii au ocazia de a studia materiile care îi vor ajuta. Atât în cariera viitoare, cât și în dezvoltarea personală. Ba chiar mai mult, au oportunitatea de a aprofunda fragmente din programa școlară pe care ei le consideră potrivite.

Spre exemplu, un elev care dorește să studieze geografia nu vrea să învețe toată geografia Europei. Poate alege să învețe doar geografia României. Evident, este nevoie să știe geografie la nivel general, însă are opțiunea de a alege ce să aprofundeze.

Pe scurt, într-o școală ideală, singurul capitol care ar trebui să fie obligatoriu din programă este capitolul de cunoștințe generale al materiei alese.

Mai mult decât atât, școala ideală are program flexibil și accesibil pentru toată lumea. Asta însemnă că profesorii nu mai au ferestre de 3-4 ore și elevii nu mai au materii din domenii diferite în aceeași zi.

Un asemenea program, însă, necesită mult timp pentru a se pune în mișcare, dar nimic nu este, în totalitate, imposibil.

În ciuda faptului că o utopie este irealizabilă prin definiție, a face o școală ideală este, de asemenea, un obiectiv irealizabil, într-o mare măsură. Și nu, nu cer schimbarea imediată a școlilor, însă fiecare modificare ne duce mai aproape de ideal.

O școală perfectă nu ar trebui să rămână doar o teorie, ci din contră, ar trebui să fie realizabilă, iar acest lucru este posibil doar prin multă muncă și colegialitate.

Așa că, hai să o facem realitate!

Un profesor ideal nu este ceva zeitate, ci este un ideal aproximativ realizabil printr-o simplă schimbare de mentalitate. Dacă ne batem capul cu educația noastră și a copiilor noștri, toată țara va avea de câștigat.

 Orice ideal poate deveni realitate dacă îl transformăm într-un nou început, trebuie doar să muncești pentru a-l obține.

Autor: Dragoș Măntoiu 

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Derulează înapoi