Mașina electrică și viitorul ei amânat

"în Citește-mă!/De citit/După secolul 21" "de POV21"

Ți s-a scumpit benzina? De-ai ști că poți traversa întreaga Românie cu 50 de lei…

Nu spun că viitorul mașinii electrice aproape a fost furat de corporațiile petroliere și de industriile termotehnice, ceea ce deja este arhicunoscut,

însă voi demonta toate ideile greșite despre această capodoperă a umanității.

O mașină electrică este un automobil propulsat de energia stocată în bateriile reîncărcabile și are un motor electric. Inventarea ei datează încă din 1880. Dar producția în masă a vehiculelor mai ieftine cu benzină a sabotat-o.

Și vedem și motivul simplu

90% din producție și 90% din proiectare sunt axate pe două componente majore: cutia de viteze și motorul. O decizie politică de a scoate toate mașinile termice ar putea lăsa milioane de oameni fără muncă odată cu prăbușirea unei industrii de sume incomensurabile. Și veștile acestea nu se termină la strungari și frezori, ci la ingineri cu doctorate și laboratoare complexe în motoare termice. La un motor electric nu ai prea multe să repari deci service-urile intră în faliment. Unui automobil al viitorului îi mai schimbi doar rulmenți din când în când, însă la cât de ieftin va ajunge, îl poți înlocui mult mai repede.

Care-i istoria lui?

În 1884, cu peste 20 de ani înainte de modelul Ford T, Thomas Parker a construit prima mașină electrică de producție practicată la Londra, folosind propriile baterii reîncărcabile de înaltă capacitate. În 1897, mașinile electrice și-au găsit prima utilizare comercială în SUA pe baza proiectării Electrobat II, în New York ca parte a unui proiect finanțat parțial la Philadelphia.

Henry Ford și Thomas Edison au pus un pariu pe cele două mașini: care va câștiga viitorul.

Henry Ford câștigase detașat după dezvoltarea întregii rețele de autoturisme fie diesel, fie pe benzină… O sută și ceva de ani au trecut. Iar în anul 2008, din dorința de a reduce poluarea, industriașii contemporani au propagat o renaștere în fabricarea de vehicule electrice. Cele mai cunoscute sunt modelele de la Tesla Motors. Începând cu decembrie 2018, în întreaga lume erau în jur de 5,3 milioane de vehicule complet electrice și integrabile. Creditul maxim actual de impozit permis de guvernul SUA este de 7.500 de dolari pentru fiecare mașină. Comparativ cu motorul cu ardere internă, mașinile electrice sunt mai silențioase. Nu au emisii la țeava de evacuare, având un plus pentru mediu și climă.

Rezultate

Limitele termodinamice spun că motoarele pe benzină ating eficiență de 15%, cele diesel de 20%, în timp ce vehiculele electrice au eficiență de 69-72%. Principalul motor de cost al unei mașini electrice este bateria sa.

Prețul unei baterii a scăzut de la 600 € pe kWh în 2010, la 170 € în 2017, la 100 € în 2019. Pentru a depăși aceste praguri, sunt necesare resurse speciale.

Și care sunt acestea?

Se estimează că există suficiente rezerve de litiu pentru a alimenta 4 miliarde de mașini electrice.  Unele dintre cele mai mari rezerve mondiale de litiu și alte metale rare sunt situate în țări cu naționalism puternic, guverne instabile sau cu ostilitate față de diverse interese. Acestea ridică îngrijorarea cu privire la riscul de înlocuire a dependenței de petrolul străin cu o nouă dependență de țările ostile, care vor furniza materiale strategice. Vehiculele care au parcurs deja peste 200.000 km (124.274 mi) nu au probleme cu bateria.

În România, s-a dat startul programului de infrastructură de a monta pe parcursul unui an aproape 900 de prize de încărcare a mașinilor electrice.

La ultimele date, AFM decontează 20,000 lei din costul mașinilor electrice.

Deci cercetări sunt, automobilele electrice se îmbunătățesc, multe chiar ajungând la randament de aproape 100%.

Progresul

Așa cum din 1940 până în zilele de astăzi, s-a accelerat dezvoltarea supercomputerelor prin nanotehnologii, astăzi apar și alte surse care puteau fi cercetate mai repede… Putem da exemplu mașinile solare care sunt vehicule electrice cu celule fotovoltaice.

Dar maşina care merge 100 de ani fără să o alimentezi și pe care producătorii spun pe faţă de ce nu e dorită pe străzi este…

MAȘINA CU PROPULSIE NUCLEARĂ PE BAZĂ DE THORIU

Dacă ai avea o astfel de mașină, nu ar fi nevoie să o realimentezi niciodată.

Cu un mini reactor nuclear pe ea, aceasta funcționează pe bază de thoriu, un element foarte slab radioactiv. Cu doar 8 grame de combustibil, cu aceasta se poate călători 100 de ani. De s-ar generaliza propulsia nucleară, în următorii 10 ani ar apărea mașini care plutesc și n-ar mai fi nevoie de drumuri… Şi atunci ar fi o mare belea și pentru state.

Mașina electrică introdusă azi ar genera o problemă socială imensă.

Multe crize energetice pe care le trăiește umanitatea ar fi diminuate, distrugând interesele care trăiesc pe urmă lor. Dar industria auto nu vrea să-ți dea un automobil independent și tu să nu mai ai nevoie de furnizori… Guvernele și corporațiile vor să plătești pe piese de schimb, să consumi carburanți. Să le plătești taxele de poluare pe care ar trebui exploatatorii în mod normal să le achite.

Sunt student al Facultății de Inginerie Mecanică și Mecatronică, Politehnica București. Iar în urma cercetărilor proprii de specialitate, trag o simplă concluzie în dezvoltarea automobilului electric:

    Nu s-a vrut apariția acestuia,

deoarece fabricile sunt de formație mecanică. Tehnologiile actuale ce pot permite o mașină total electrică fără alimentare nu și-au primit investiția cuvenită pentru un viitor curat și maiestuos.

Pasionat de diverse științe, precum și futurologia, sunt convins de calea tehnologiei că poate asigura și alte locuri de muncă în această industrie. Este greșit să credem că locurile de muncă se vor pierde odată cu progresul automobilului. Grajdurile și fierarii de acum un secol au devenit inevitabil service-urile și vulcanizatorii de astăzi…

 

Student la mecatronică, Universitatea Politehnica București, pasionat de robotică, știință popularizată și literatură Sci-Fi, consilier educațional, este un iubitor al psihologiei, leadership-ului și scrisului. În conflictul dintre umaniști și realiști, acesta continuă să demonstreze unificarea dintre imaginație și logică. Adoră călătoriile lungi, puzzle-uri și strategia, filozofia și simbolistica, dar mai ales, provocările intelectuale din știință și tehnologie.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Monolog

Dacă ai știi că rugăciunile Au post scriptum lacrimi Ai mai venera

Poezie la dublu

Hai, vino să ne iubim într-un vers nou Să fim protagoniști ai
Derulează înapoi