Alina Rusu – între biologie și psihologie, ce mai e omul?

"în De POVeste" "de POV21"

 

Alina Rusu, invitată la TEDx Bistrița, ne-a oferit un minunat interviu, care a cuprins numeroase sfaturi despre psihologie. Atât pot să spun: m-au uimit. Despre Alina, pot să mărturisesc că este o persoană caldă și m-a făcut să o îndrăgesc din prima. Odată lansată discuția, am aflat despre studiile ei de început; au fost neașteptate.

Aveți aici interviul video, în caz că nu aveți timp să citiți: https://www.youtube.com/watch?v=qCiS17Duxbg

Știam că psihologia mă va completa și m-a completat. Recomand tuturor celor care vor la psihologie să studieze biologia, pentru că ajută foarte mult.

Cine ești?

Sunt reprezentant al speciei homo sapiens și mă bucur să interacționez în seara asta cu alți reprezentanți ai speciei noastre. Sunt ca formare biolog și psiholog, iar unul dintre domeniile mele de interes este psihologia evoluționistă – adică ceea ce ne face pe noi, dar și animalele și plantele, să interacționăm optim cu mediul, astfel încât să nu ajungem la extincție. Combin principii din biologie în înțelegerea comportamentului uman.

De ce ai ales să fii profesor universitar?

Am început ca asistent universitar la facultatea de biologie și apoi am trecut treptat la psihologie, ajungând să predau aceste materii interdisciplinare timp de 22 de ani în învățământul universitar. Precis, predau studenților, cu mult entuziasm, psihologia animală, modul în care învață cum se organizează animalele social, având și ele o teorie a minții; putem vorbi de moralitate și ajutor reciproc.

Mai predau psihobiologia sexualității, un curs propus de către studenți acum 10 ani, în care combin modele din comportamentul animal în înțelegerea a ceea ce se întâmplă în jurul nostru, cu funcționalitate atât la nivel de individ, cât și la nivel de specie, grup sau societate. Și cred că studenții ne asigură provocări continue – acesta a fost lucrul care m-a motivat să rămân în mediul universitar.

Sunt foarte curios, cum te-au influențat aceste materii și cursuri pe care îl predai? Ce te-au făcut să realizezi?

O întrebare excelentă. Întrebarea voastră conține de fapt o tehnică pedagogică pe care noi o aplicăm în viața de zi cu zi. Se numește reflecție, reflecție critică, emoțională. Practic, lucrurile pe care noi le promovăm în educație ar fi ideal să le internalizezi, spunem în psihologie.

Adică să facă parte din tine, nu doar să le predai studenților fără să crezi în ele și fără să le trăiești. Studiind animalele mai de aproape, doctoratul meu s-a concentrat pe comportamentul animal. Nu doar că învățăm să fim mai atenți la ceilalți, ci și să ne respectăm, să respectăm spațiile personale, să știm când să ne retragem, să citim cu atenție posturile și gesturile. Am învățat de la animale foarte mult respect. Ăsta ar fi unul dintre răspunsuri.

Cum ai ajuns să fii studentă la facultatea de biologie, iar mai apoi după ce ai terminat facultatea, să studiezi și psihologia?

Eram la liceu ca voi… de fapt, cred că am început mai repede, când părinții mei mi-au dăruit prima carte de zoologie și apoi în clasa a VI-a, când am primit de la părinții mei cartea În umbra omului, traducerea cărții In man’s shadow a cercetătoarei Jane Goodall: prima femeie din lume care, fără să fie specializată încă, a studiat cimpanzei și a și dezvoltat o metodă de observație care să nu te facă intruziv, ci să devii una cu mediul. Iar atunci, în clasa a VI-a, știam că vreau să studiez animalele, iar părinții mei nu m-au obligat să merg spre medicină, lucru pentru care le mulțumesc foarte mult.

Am făcut liceul de biologie-chimie, am dat la Cluj la Facultatea de Biologie, Masteratul a fost pe bio-diversitate, iar în ultimul an am început să colaborez cu studenții de la Facultatea de Psihologie, care era proaspăt reînființată după revoluție, deci voi nu erați încă live, dar erați în pregătire. Știam că psihologia mă va completa și m-a completat. Recomand tuturor celor care vor la psihologie să studieze biologia, pentru că ajută foarte mult.

O formare în științe naturale ajută foarte mult la înțelegerea psihicului uman, mai ales când vine vorba de copii, când ei nu verbalizează. Biologia ne ajută și în relațiile de cuplu, cele interpersonale. Așa am mers pe psihologie și acum coordonez doctorate în psihologie și tot ce fac e pe temă interdisciplinară.

Ce faci în timpul liber?

În timpul liber lucrez, tot așa ca voi. Îmi place să interacționez cu animalele, cu oamenii, să merg prin natură și să citesc.

Aveți animale?

Momentan nu. Călătoresc foarte mult și e o perioadă a vieții mele în care e mai greu să am, însă dispun de animăluțele de pe lângă comunitatea asta a blochiștilor și interacționez foarte mult cu prieteni care au animale de companie. Am crescut cu animale de companie, deci în curând voi adopta, probabil, o pisicuță.

Cât de nocivă crezi că este tratarea sexualității ca tabu în societatea de astăzi?

E o întrebare excelentă și nu spun asta din complezență, o spun pentru că este o nevoie acută a normalizării înțelegerii sexualității, normalizare în sensul de acces la informație. Noi împreună cu studenții avem un proiect numit Zilele educației sexuale și, indiferent de cât de permisivă sau nu este legislația, lăsăm elevii să aleagă teme care îi preocupă, cum ar fi politicile de acceptare a studenților LGBTQ+, deci cu orientare sexuală diferită de heterosexualitate.

Apoi vorbim de prevenția bolilor cu transmitere sexuală, de formarea relațiilor, managementul conflictelor, iar studenții sunt cei care propun aceste teme, încercând să afle mai multe. Asta este o parte a vieții noastre, nu putem prin legislație sau prin politici restrictive să nu vorbim despre sexualitate. Chiar sunt persoane care se declară pe partea de sexualitate asexuale, dar asta nu înseamnă că nu au dezvoltarea necesară. Încercăm să aducem la zi aceste informații.

Legat de asta, ai reușit să observi o evoluție clară a studenților?

Încercăm să măsurăm pe cât posibil atitudinea civică și deschiderea spre diversitate și există chestionare care ne permit să evaluăm deschiderea de a vorbi despre sexualitate. Devin mult mai deschiși, pot să vorbească despre probleme care îi preocupă și care le-ar fi creat stres dacă nu le discutau, și am mai încercat sa creăm sesiuni de discuție, cum stăm noi aici și vorbim despre probleme acute care te preocupă și pe care ești gata să le discuți cu o persoană care poate știe mai mult decât tine. Și asta se face periodic în cadrul facultății.

Legat de cursurile tale, nu pot să nu observ că îi obligă pe elevi să fie mai atenți la cei din jur, iar în privința asta, cum crezi că am putea face o parte cât mai mare dintre tineri să fie atenți la ecosistemul nostru și să înțeleagă că atunci când faci ceva bine pentru exterior, faci ceva bine pentru tine?

Ai sumarizat practic toată filosofia educației orientate spre compasiune. Orice proiect, inclusiv cele pe care le faceți voi, este o sursă de modelare a atenției spre ceilalți și a conștientizării că fiecare gest are posibilitatea de a aduce un impact asupra oamenilor, animalelor și mediului.

Dacă studenții sau elevii nu conștientizează, noi încercăm să le arătăm nevoia căreia ei încearcă să se adreseze. Poate e o familie care are nevoie de hrană. Proiectul trebuie gândit pe trei dimensiuni. Dacă ajuți o familie te gândești: să vedem pe cine mai ajutăm, sunt animale în jur, este mediu în jur?

Faptul că o comunitate răspunde nevoilor indivizilor, asta îi face și pe ei să fie mai atenți la ceilalți. Iar față de animale, noi îi instruim pe studenți jumătate de semestru despre conceptul de one health – o singură sănătate. Adică sănătatea noastră fizică, mentală și psihică depinde de bunăstarea mediului. Atunci avem deja un set de valori, și e foarte important ca tinerii să știe despre alți tineri care fac voluntariat.

 

Emilian Horea, Geanina Jarda

 

Emilian Horea este un pasionat înrăit de literatură. Învață la Colegiul Național ,,Liviu Rebreanu" și adoră să scrie poezie. Îi mai place filosofia, să citească și să se implice în activități sociale. Se descrie ca fiind o persoană sociabilă, sensibilă și entuziastă iar în timpul liber participă la ateliere de creative writing și teatru.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Du-te la Sus