Spune-ne cât de respectat e Statutul Elevului!

"în De citit/Musai!" "de POV21"

În august 2016, din dorința de a clarifica faptul că educația este centrată pe elev, în urma demersurilor reprezentanților elevilor și a susținerii din partea celor mai importanți actori implicați în sistem, a fost aprobat, prin Ordin de ministru, actul normativ intitulat „Statutul Elevului”. Acesta reglementa distinct drepturile, îndatoririle, interdicțiile aferente calității de elev, precum și modalitățile de sancționare, asociere și reprezentare specifice.

Însă, la aproape trei ani de la această reușită a reprezentanților elevilor, prevederile Statutului Elevului nu sunt încă respectate în toate unitățile de învățământ, fiind frecvente abuzurile, cazurile de încălcare voluntară a acestora, dar și de omitere, ca o consecință a lipsei de informare.

Câteva situații de acest fel, deseori întâlnite în școală, sunt: consemnarea absenței în catalog ca metodă de pedepsire a elevului, notarea subiectivă a acestuia, „confiscarea” telefoanelor mobile, practica „fondului clasei” sau „fondului școlii”, interzicerea părăsirii incintei școlare de către elevii majori.

Din dorința de a proceda, la o radiografiere a sistemului de învățământ românesc, și de a verifica gradul de implementare a documentului, consiliile județene ale elevilor își asumă anual derularea unui amplu proces de consultare, a cărui finalitate o reprezintă redactarea Raportului privind implementarea Statutului Elevului la nivel județean (RISEJ).

Se încearcă, astfel, prin aducerea neregulilor din sistem în atenția publică, tragerea unui semnal de alarmă și determinarea decidenților să conștientizeze importanța adoptării unor măsuri reale. Pentru construirea unei societăți puternice, formată din indivizi responsabili, este esențială o educație bazată pe principii democratice, dar și pe respectarea legii în vigoare.

În acest sens, Consiliul Județean al Elevilor Bistrița-Năsăud invită cei doi participanți direcți la actul instructiv-educativ, elevii
și profesorii, să își exprime opinia, completând formularul disponibil aici și contribuind la caracterizarea mediului școlar, din perspectiva aplicării prevederilor Statutului Elevului.

Cunoscând problemele, putem propune și milita, împreună cu ceilalți actori educaționali, pentru soluții optime pe termen lung. Fie că ești cadru didactic sau elev, așteptăm răspunsul tău – ne va fi cu siguranță de ajutor în demersul nostru.

,,Ne dorim asumarea unor mecanisme prin care elevul să devină în totalitate centrul procesului educațional. Intenționăm ca acestuia să îi fie respectate drepturile și totodată ca acesta să își respecte îndatoririle. Vrem ca elevii să beneficieze de o educație modernă, de calitate, în
conformitate cu cerințele actuale. De asemenea, ne dorim ca educația să fie, într-adevăr, gratuită – lipsită de orice forme ale <<fondului școlii>>, lipsită de variate <<atenții>> acordate profesorilor. Toate aceste dorințe pot fi îndeplinite prin respectarea prevederilor din Statutul Elevului. De aceea, fiecare răspuns la acest chestionar contează. Ne oferă posibilitatea de a identifica și combate practicile incorecte din sistem.” – Daniel Flore, Președintele Consiliului Județean al Elevilor Bistrița-Năsăud.

Elevă la Colegiul Național Andrei Mureşanu - Îi place să citească, să deseneze, să cânte la chitară şi să scrie - e o fire pozitivă şi dornică în a descoperi cât mai multe.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*