Când vor zbura mașinile?

"în Timp liber" "de POV21"

Știm că mașinile zburătoare au devenit un clișeu în filmele Sci-Fi. Personajul ajunge în viitor și vede iar clădirile cum au parcări pe acoperiș, iar cerul este survolat parcă de muște metalice. Cât de aproape este acel viitor de noi?

Nu numai că maşina zburătoare a apărut deja pe piaţă, dar în curând va ajunge și în garajele proprietarilor… sau pe acoperișurile lor.

CEO-ul companiei olandeze Pal-V a lansat primul model numit Pal-V Liberty, un autoturism cu trei roţi şi două locuri cu funcţie de zbor.

Nu știm dacă vom mai putea alege să şofăm până la muncă sau să zburăm… Preţul minunăției este de aproximativ 500.000 de euro, primul volum de producţie fiind de 90 de vehicule.

Aceste avioane numite automobile zburătoare momentan nu sunt pentru oricine, însă există suficiente persoane care aşteaptă să cumpere modelul Pal-V Liberty. În aer, este propulsat de o elice alimentată de două motoare și reprezintă o industrie în curs de dezvoltare în întreaga lume.

Ajunge până la 180 km/h și poate zbura aproximativ 500 de kilometri cu un plin de rezervor cu benzină fără plumb. The Transition al americanilor de la Terrafugia sau modelul electric integral cu funcţie de decolare şi aterizare verticală, pe care îl caută start-up-ul german Lilium, nu se lasă mai prejos.

Deși mașina zburătoare este un proiect destul de ambițios, diverse probleme tehnice nu o fac realizabilă în viitorul apropiat.

Cum să maschezi într-o mașină aripile, elicea și coada unui avion?

Inițial vor fi dedicate transportului de marfă. Se va utiliza masiv inteligența artificială pentru a circula la nivel optim și a avea o orientare bună, dar nu s-a rezolvat acest aspect încă nici la sol. Automanatizarea zborului încă este o dificultate științifică.

Această metodă nouă de transport ar rezolva mai târziu problemele făcute de construcția de șosele și poduri lăsând mai mult spațiu verde. Traficul va fi diminuat.

Distanța de aterizare și frânele sunt a două problema. Șoferul va trebui să aibe o licență de zbor…

Prima mașină zburătoare a fost construită în 1937 de Waldo Waterman. Arrowbile era derivat dintr-un avion, propulsia pe drum și în aer fiind făcută de un motor Studebaker.

Henry Smolinski a murit în 1973 folosind AVE Mizar, o combinație între un Ford Pinto și partea din spate a unui Cessna Skymaster, aceasta putând fi cuplată mașinii pe aeroport. Prototipul s-a dezintegrat în aer din cauza sudurii eronate.

Terrafugia, la 9 ani de la primul zbor cu un prototip, propune o combinație de mașină, avion și elicopter, însă partea de decolare și zbor putând fi efectuate și în regim automat.

Geely spune că va comercializa primele autoturisme zburătoare Terrafugia în 2019, iar din 2023 vehiculele vor putea decola și ateriza în plan vertical.

Uber și NASA vor și ele o alianță în crearea primelor mașini zburătoare, în următorii 2 ani. Jeff Holden, directorul departamentului de producție al companiei Uber, în cadrul proiectului Elevate, a sugerat serviciul de taxi al mașinii de zbor Uber.

Oricum Uber Elevate se concentrează pe planul de a organiza zboruri către Los Angeles, Dallas și Dubai. Uber va dezvolta un nou sistem de control al traficului aerian, pentru taxiurile de zbor. Este necesar  însă ca infrastructură să se dezvolte, pentru a se putea efectua operațiunile de decolare și aterizare verticale (VTOL), iar autoturismele, care ar putea fi autonome.

NASA cercetează adoptarea și testarea presiunii asupra cadrului și asigurarea funcționării perfecte. Uber se angajează să pună acest nou sistem de trafic aerian în fucțiune. Am putea spune că este o simbioză uimitoare.

Airbus lucrează la CityAirbus, un taxi pentru un zbor. Există și Volocopter, care a testat cu succes o mașină zburătoare în Dubai.

Cunoaștem levitația electromagnetică de la trenuri… Maglev este o capodoperă a cercetărilor japonezilor și germanilor încă din anii ’70! Practic, putem folosi electromagneți pentru mașini zburătoare, dar deja discutăm de câmpuri foarte puternice.

Fără o forță care să învingă gravitația, fără să ne folosim de electromagnetism sau de efectele simple din fizica cuantică, mașină zburătoare va rămâne pe coperțile cărților lui Asimov.

Deși ne-ar fi propulsat civilizația…

Student la mecatronică, Universitatea Politehnică București, pasionat de robotică, știință popularizată și literatură Sci-Fi, este în continuare un iubitor al psihologiei, leadership-ului și scrisului. Într-un permanent conflict între umaniști și realiști, acesta continuă să demonstreze unificarea dintre imaginație și logică. Adoră călătoriile lungi, filozofia și simbolistica, dar mai ales, provocările intelectuale din știință și tehnologie.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

TIFF – începuturi

La începutul anului, când tot omul își face o listă de priorități,
Du-te la Sus