STOP bullying-ului în școlile bistrițene

"în De văzut/Musai!" "de POV21"

Proiectul lansat de IPJ-Bistrița continuă, derulându-se concomitent primele două module (cercetarea sociologică și prezența la clase).

În unităţile şcolare, creşte, de la o zi la alta, un fenomen care promovează comportamentul violent în rândul copiilor, cunoscut şi sub numele de bullying.

Elevii școlii profesionale Tiberiu Morariu Salva au participat la o adevărată lecție al cărei subiect principal este BULLYING-UL, lecţie susținută de subcomisarul de poliție Mea Schreiner, alături de Agent de Poliție Bălan Andrei-Dănuț, Agent de Poliție Cârcu Loredana Georgeta și reprezentanta echipei POV21, Gina Bontaș.

Bullying-ul reprezintă un fenomen în creștere în școlile românești. Părinții ajung în mod involuntar să își crească copii cu etichete. Mai târziu, cei mici iau calea grădiniței și a școlii, unde pecețile dobândite în copilărie își pun amprenta asupra vieții lor.

Elevii de la Salva au dat exemple de etichete precum: dințosul, balena albastră, ucigașa, lași, iar lista poate continua. Eticheta de multe ori nu corespunde cu conținutul. Tot elevii au reușit să ofere portretul victimei potrivite pentru bullying: Colegul-țintă al agresiunii va fi un copil retras, inhibat, timorat în relaţiile sociale, incapabil să se exprime liber de frica de a nu fi ridiculizat.

Bullying-ul este definit ca fiind un comportament ostil/de excludere şi de luare în derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în cercul său de cunoştinţe sau de către colegii care îl strigă într-un anume fel. Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri, în atacuri fizice.

Bullying-ul reprezintă o formă de abuz emoţional şi fizic, care are trei caracteristici:

Intenţionat – agresorul are intenţia de a răni pe cineva;
Repetat – aceeaşi persoană este rănită mereu;
Dezechilibrul de forţe – agresorul îşi alege victima care este percepută ca fiind vulnerabilă, slabă şi nu se poate apăra singură.
Nedepistat la timp, bullying-ul poate lăsa traume şi repercusiuni ireversibile asupra adaptabilităţii copilului în societate.
Cazurile de bullying implică cel puţin un agresor şi o victimă, iar, în unele cazuri, există şi martori. Putem discuta despre bullying fizic, verbal, sexual sau psihic.

Subcomisarul Mea Schreiner a lansat un joc de rol care a stârnit distracție în rândul elevilor, când de fapt acest joc este o realitate în care ei sunt autori. Alături de dinozaurul Bully a tras concluziile, le-a explicat elevilor că nu actorul e cel carestop, ci regizorul/autorul, iar scena nu se termină până nu decide el.

Este importantă anunțarea imediată, de către elevi, a unui adult (profesor, director, învățător, consilier școlar, mediator școlar, supraveghetor/părinte) ori de câte ori este constatat un act de bullying asupra unui coleg, dar și impunerea unor sancțiuni care, intimidând potențialul agresor, vor scădea frecvența acestor acte între elevi.

În acest moment, legea antibullying, trecută de Camera Deputaților, prevede că : În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică – bullying.

 

A absolvit Liceul Teoretic Solomon Haliță- Sîngeorz-Băi, profil filologie, în prezent este stundentă la Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației Babeș-Bolyai. A cochetat cu scrisul încă din copilărie, momente în care a schițat primele poezii care au pus de fapt bazele primei sale cărți. Până în prezent a scris două cărți. “De dorul tau...” o carte de poezii și proză scurtă “Certată cu Dragostea” un roman care surprinde perioada adolescentei. În mâna ei orice condei pare însuflețit!

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*

"Ultimele de la POV21"

Du-te la Sus