Review “Jurnalul unui adolescent timid”

"în Cărți & Filme" "de POV21"

Intrarea la liceu este una dintre cele mai importante etape din viața unui adolescent, deși la momentul la care am lecturat acest roman nu îmi dădeam seama de acest lucru. Dacă bine țin minte, eram clasa a șaptea. Stephen Chbosky prezintă ca nimeni altul povestea tânărului Charlie în primul său an de liceu.

“Jurnalul unui adolescent timid” este genul acela de carte care te ajută foarte mult înainte de a trece prin astfel de perioade. Chiar dacă la începtul romanului Charlie pornește cu o atitudine foarte retrasă și singuratică, autorul îl modelează astfel încât ca în ultima pagină să îi observi schimbarea, una admirabilă de altfel.

Charlie are un avantaj pe care nu îl au foarte mulți dintre colegii lui și dintre prieteni, și anume cel de a privi ceea ce fac ceilalți de pe margine și de învăța din greșelile altora. Înțelege mai multe decât îi lasă pe ceilalți să creadă și păstrează secrete care îl vor maturiza. Într-un interval scurt se îndrăgostește pentru prima dată, își face prieteni și câștiga admirația profesorului de literatură.

Este surprinzător cum trece peste sinuciderea prietenului cel mai bun și peste moartea mătușii în urma unui accident de mașină. Într-adevăr este un proces greu, dar se numără printre războinicii care supraviețuiesc pe câmpul de luptă. Charlie își spune povestea unui prieten ale cărui nume și adresă îi sunt necunoscute, având încredere foarte mare în aceea persoană. Toate emoțiile și gândurile lui sunt sincere, pătrunzătoare și revelatoare, motiv pentru care Charlie merită credibilitatea pe care dorește autorul să o sugereze.

Dacă aș reciti acest roman după aproape trei ani, aș vedea toate acele momente prin care a trecut și Charlie mai banale, dar nu voi uita magia unei prime lecturi. Într-un fel mă regăsesc pe mine în contrucția personajului și îmi văd evoluția alături de a lui. Îi pot simti tulburarea atunci când descrie relatia dintre Sam și iubitul ei, are o preocupare anume pentru relațiile în care fata nu își alege persoana potrivită.

Ca orice alt artist în devenire, are foarte multe sentimente pe care îi este greu să le expună, motiv pentru care îi pune mereu pe ceilalți înaintea lui. Empatizează cu fiecare dintre ei și reușește să îi înțeleagă, însă nu se implică dacă i se dă de înțeles că locul lui nu ar fi acolo. Cu frica lui specifică, care îl face cel mai special dintre prietenii lui, pornește într-o lume pe care nu o poate percepe încă suficient de bine, însă nu se gândește niciodată să renunțe.

Îmi place să observ evoluția unui personaj, iar această carte a fost ceea ce aveam nevoie la acel moment. Este ușor de citit, dar pătrunzătoare, atingând subiecte sensibile din perioada agitată și metamorfozată a liceului. Ce au în comun, însă, toată aceste subiecte este dragostea. Fie că este pentru muzică, lectură sau persoana de lângă tine, fie că este pentru viață și pentru momentele în care îți vine să zici că ești infinit, acest sentiment nu poate fi comparat cu nimic altceva.

“— Charlie, noi acceptăm dragostea pe care credem c-o merităm.”

Alexandra Mânzat

Elevă în clasa a X-a la Colegiul Național “Liviu Rebreanu” - Se exprimă cel mai bine prin scris - Consideră scrisul un mod de vindecare - Este și o cititoare înrăită - Pune multă pasiune în ceea ce face.

*