Asfaltare pe ninsoare, pentru că rimează!

"în De citit/Gândurile POV21" "de POV21"

Stăteam liniștit și voiam să dau la știri de vreun Dorel. N-am așteptat prea mult. În Craiova, o echipă de muncitori asfaltau pe cod portocaliu de ninsori! Asfaltare pe ninsoare până-n lună și în soare, ca românul tot să moare*.
Făcură bine ei că avură inițiativă, dar Gogule, cam târziu se apucară. Pun pariu că proiectul fu depus de ani de zile, și i-auzi că numai acum se apucară. Și cum începu a ninge că-i iarnă, Gogule, iaca fac lucru de pomană.
De râsu-plânsu. Și nu doar în Craiova sun Dorei de genul. Înainte să comentăm, vă prezint modul în care se toarnă corect asfaltul. Ce am să pun în paranteză poate sau nu să fie citit. Treceți peste ea dacă nu sunteți interesați, până la urmă… nici măcar cei care toarnă asfalt nu citesc fișele de instrucțiuni pentru că alea-s de „începători”.
(Stratul de bază servește ca fundație pentru îmbrăcămintea rutieră. În funcție de tensiunile estimate să apară, drumul cuprinde mai multe straturi de grosimi diferite, în scopul de a rezista la cele mai diverse condiții meteo și de a se menține în stare de funcționare pe o durată de mai multe decenii. Stratul de bază cuprinde un strat de amestec nelegat de balast și piatră fină concasată, precum și nisip concasat, pentru a atinge capacitatea portantă necesară și de a absorbi sarcinile de trafic, astfel încât stratul de fundație să nu fie dărâmat. În multe situații, un strat de bază legat este turnat peste un strat de bază nelegat. Ca liant este utilizat în principal bitum, ciment sau var. Mixturi care conțin bitum sunt indicate la turnarea straturilor de bază la cald sau la rece, în funcție dacă mixtura este caldă sau rece. Stratul de bază este legat hidraulic atunci când cimentul sau varul este folosit ca liant.
Turnarea asfaltului necesită o logistică deosebită. Întotdeauna trebuie acordată atenție pentru a se asigura o cantitate suficientă de mixtură și că materialul nu se răcește. Finisorul și cilindrul compactor formează aici echipă de neînlocuit.

Persoana întâi din echipa de turnare este șoferul autocamionului care alimentează mixtura asfaltică în buncărul finisorului. Două transportoare cu racleți, acționate independent transferă materialul în partea din spate a finisorului, unde este distribuită uniform între finisor și grindă de către două șnecuri comandate independent. Când se toarnă o mixtură standard, temperatura trebuie să rămână întotdeauna peste 110 ° C, pentru a asigura un timp suficient pentru compactare.
La finisoarele moderne, sistemele de compactare ale grinzii pot fi acționate separat. În special grinzile de înaltă compactare obțin un grad de compactare foarte bun. Ca urmare, cilindrii din spatele finisorului necesită mai puține treceri pentru a atinge gradul de compactare finală specificată.
Compactarea stratului de asfalt trebuie să producă o suprafață uniformă cu rezistență antiderapantă ridicată și să asigure că straturile de asfalt individuale sunt legate ferm și durabil între ele pentru a produce o stabilitate ridicată și rezistență la uzură, precum și planeitate de lungă durată. Cilindrii și rulourile compactoare reduc volumul de goluri. Aceasta face ca stratul de asfalt să fie mai rezistent la sarcini și crește rezistența acesteia. În principiu, compactarea devine mai eficientă odată cu creșterea temperaturii mixturii la turnare. Temperatura ideală depinde de compoziția amestecului, grosimea stratului și tipul de liant folosit.

Operatorul cilindrului compactor începe compactarea de la rostul longitudinal și urmărește marginea drumului de acolo. Covorul asfaltic este compactat într-o trecere suplimentară. Compactarea dinamică este utilizată pentru procesul de compactare principal. Tamburii vibrează orizontal (oscilează) sau vertical (vibrează), crescând astfel semnificativ efectul de compactare. ,,Netezirea” finală.
Betonul este un material deosebit de rezistent și perfect adecvat pentru drumurile care trebuie să reziste la sarcini mari. Turnarea betonului cu cofraj glisant este o metodă standard utilizată în principal pentru construcția drumurilor și pistelor de aterizare / decolare de mari dimensiuni cu ajutorul tehnologiei inset.

În primul rând, autocamioanele descarcă betonul în fața finisorului. Finisorul de beton repartizează uniform betonul pe întreaga lățime de turnare cu ajutorul șnecului sau a plugului/sapei de repartizare și formează profilul dalei cu ajutorul cofragului glisant. Vibratoarele în interiorul finisorului vibreaza cu frecventă înaltă , eliminând aerul din volumul de beton mărind astfel gradul de compactare “.
În același timp, finisorul poate introduce, de asemenea, ancore laterale și gujoane în betonul proaspăt. Aceste ancore armează betonul. Rosturi sunt ulterior tăiate în dala de beton deasupra armăturii. Aceste rosturi asigură că fisurile care sunt invariabil produse ca urmare a tensiunilor și a fluctuațiilor de temperatură sunt dirijate în dala de beton într-un mod controlat.

Dala de beton este nivelată de grinzi finisoare și de drișca superfinisoare. O bucată de pânză de sac antrenat asigură de multe ori o textură de uzură antiderapantă. O mașină de tratament este utilizată în mod normal pentru a realiza o dispersie a betonului proaspăt, astfel încât betonul se întărește uniform.
Borduri, bariere de protecție pe axa longitudinală centrală la autostrăzi, ravene pentru drenare apă – din beton, pot fi turnate în multe forme. Astfel de profile din beton pot fi produse simplu și economic, folosind tehnologia de turnare a betonului cu cifrag glisant offset.

Pentru turnarea cu cofrag glisant offset, materialul este transferat către pâlnia de umplere dintr-o autobetonieră. Betonul este transferat către cofragul montat lateral fie printr-o bandă transportoare pivotantă sau un transportor pivotant cu șnec. Cofragul glisant realizeaza profilul monolitic în timp ce finisorul se deplasează înainte. Gama de cofraje cu forme și dimensiuni posibile este nelimitata, de la forme uzuale de ex. parapeti profilul New Jersey pana la forme personalizate la cererea clientilor.
Aplicațiile offset sunt reprezentate de la separatoare de trafic și parapeți siguranta cu o înălțime maximă de 2 m pana la alei inguste. Turnarea in mod offset este rapida și eficienta în comparație cu montajul manual al elementelor prefabricate.)
Informațiile ștințifico-tehnice au fost prezentate de WIRTGEN GROUP.
Nu se respectă cam nimic. Mediul în care trebuie turnat nu e respectat și, pe bune? Pe frigul ăsta vrei tu să faci lucruri care se construiesc sub egida căldurii? Cam prost gândite lucruruile. Aproape la fel de prost gândite precum pârtia de schi de la „Cocoș”.

Peterlin Cristian-Raul are 16 ani, studiază la Colegiul Național ,,Andrei Mureşanu" elev în clasa a X-a, profil filologie. Este pasionat de teatru şi este un iubitor înrăit al istoriei, pe care o povesteşte şi o învață cu drag. Îi plac filmele vechi și cărțile. Încearcă să fie critic, ironic și ludic, caracteristici pe care le regăsim în articolele sale cu subiecte controversate, dar cu o abordare relaxată. Visează să devină jurnalist și face parte din echipa POV21 de un an și jumătate.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*