Maestrul și Margareta – Mihail Bulgakov

"în Cărți & Filme/De citit" "de POV21"

Prima dată am auzit de această carte vara trecută și mi-am propus să o citesc, dar, cum planurile de acest fel se pierd imediat în noianul de cărți noi, am uitat de ea. Norocul meu a fost  clubul de lectură de la școală, unde a fost prezentată cartea.

Romanul Maestrul și Margareta nu este în niciun caz o carte greoaie și dificilă, din contră, se citește foarte ușor, iar subiectul este pe înțelesul tuturor. Nu sunt fraze întortocheate și nici nu te alegi cu dureri de cap încercând să înțelegi ce vrea să spună autorul. Pe de altă parte, acțiunea este destul de încâlcită, necesitând totuși atenție, iar lectura este extrem de captivantă. Așadar, realitatea nu este atât de neagră pe cât o prezintă unii cititori – mai rămâne doar să rezonați cu subiectul romanului, un iureș amețitor de întâmplări fantastice, grotești și ilare, care mie mi-au plăcut la nebunie. Dacă nu este pe gustul vostru, nu este un capăt de lume – dar trebuie, trebuie să citiți această carte!
Este destul de dificil de vorbit despre roman fără a apela la spoilere, care încep deja din primele pagini, căci Bulgakov intră imediat în subiect, fără divagații inutile.


Maestrul și Margareta
este o călătorie nebunească și delicios de comică în absurdul ei, care ne poartă, timp de câteva zile, prin Moscova anilor 1930, când orașul este întors cu susul în jos de apariția unor personaje misterioase și deloc pașnice, care vor instaura un haos de mai mare dragul.

Poate veți ridica din sprâncene când din Moscova anilor 1930, ne trezim în Ierusalimul lui Iisus și al lui Pilat din Pont, chiar în dimineața zilei când are loc judecata dinaintea crucificării pe Golgota. Este o istorie alternativă celei din Biblie, care, la prima vedere, nu prea are nici o legătură cu evenimentele din Moscova – dar aveți răbdare!
În partea a doua a romanului, totul începe să se lege, odată cu apariția personajelor din titlu – iar o primă legătură este chiar discuția dintre Berlioz și poetul Bezdomnîi, prin care cei doi neagă existența lui Iisus și, implicit, pe cea a diavolului.

În oraș se instaurează un adevărat circ grotesc, la care nu știi dacă este indicat să râzi sau să plângi: într-un apartament de pe strada Sadovaia se instalează un trio bizar, din care face parte și un motan gras cu abilități uluitoare, la Teatrul de Varietăți are loc un spectacol de magie cu dezvăluiri din viața intimă a spectatorilor și cu acte de iluzionism pe seama lăcomiei moscoviților, persoanele cu funcții de răspundere încep să dispară fără urmă, iar o clinică de psihiatrie este asaltată de cazuri de nebunie subită.

În toată această degringoladă care a pus stăpânire pe Moscova, o femeie nefericită își deplânge dragostea ei pierdută; ea este gata să facă orice pentru a-l aduce înapoi pe iubitul ei – un scriitor persecutat pentru romanul său – de soarta căruia nu mai știe nimic. Femeia ajunge chiar în miezul răului, la un bal halucinant, unde curajul, loialitatea și determinarea ei sunt puse la încercare. Dar, odată ce ai dat de gustul libertății, iar răul primordial este de preferat răului pământesc, nu prea mai există cale de întoarcere…

Elevă la Colegiul Național Andrei Mureşanu - Îi place să citească, să deseneze, să cânte la chitară şi să scrie - e o fire pozitivă şi dornică în a descoperi cât mai multe.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*