Cartea care m-a vindecat de nostalgie : ,,Pădurea norvegiană” – Haruki Murakami

"în De citit/Recenzii de carte" "de POV21"

Cultura japoneză, mentalitatea lor, peisajul impecabil conturat de Murakami – absolut totul s-a dezvăluit parcă într-o cu totul altă lumină în fața mea, iar singurul lucru de care eram în stare se rezuma la continuarea cărții. Citeam și citeam; îmi doream să nu se mai termine. Iar când, totuși, rândurile s-au epuizat, am simțit cum finalul s-a prins atât de strâns de mine – dăinuia; pentru că, am constatat ulterior…
Nu există un final.

Pe scurt, Pădurea norvegiană este o evocare a tinereții, o reinterpretare a amintirii, reînvierea trecutului în prezentul efemer.
Romanul are drept laitmotiv piesa “Norwegian wood”, care aparține formației The Beatles. Toru Watanabe, în vârstă de 36 de ani, aude varianta acustică a melodiei menționate în timpul unui zbor spre Hamburg, Germania, și se lasă involuntar purtat într-un torent interminabil de reflecții profunde despre viață și …moarte.
El își derulează o parte a existenței sale, încercând să o reconstruiască pe Naoko, marea lui iubire de când avea 18 ani, a cărei umbră fusese diluată mult prea mult timp.

La vremea aceea, Toru Watanabe avusese parte de un eveniment cumplit: Kizuki, cel mai bun prieten al său luase decizia radicală de a-și pune capăt zilelor, sinucigându-se. Faptul că nu arătase nicun semn evident de a comite o asemenea faptă, îl descumpănise pe Naoko, fărâmițându-i dorința de a trăi.

Astfel, autorul punctează extrem de bine manifestările ascunse ale despresiei, boală psihică invizibilă pentru societate, ușor de trecut cu vederea. Iar când ne dăm seama că există, atunci este mult prea târziu.

Și ne întrebăm… unde am greșit?

,,La moartea lui Kizuki am învățat un lucru pe care n-am să-l uit niciodată: moartea nu se află la polul opus vieții, ci face parte din viață.”

Nebunia, disperarea, agonia pe care le-a simțit și implicit sacrificiul, alimentat de gesturile extreme la care a ajuns să recurgă pentru a păstra în viața sa ceea ce deja era menit să dispară, îl pun în niște situații limită, în care ajunge să cunoască oameni cu povești de viață incisive, atât pentru el, cât și pentru cititor.
Naoko va suferi de o cădere psihică, în urma căreia rupe temporar contactul cu Naoko, și se internează într-un sanatoriu privat, situatat undeva în munți, departe de aglomerația și haosul metropolei Tokio. Când în sfârșit își adună suficient curaj și îi trimite o scrisoare lui Toru, înștiințându-l de alegerea făcută, lucrurile se vor complica, pentru că Toru nu dorește să renunțe la Naoko.

,, Există unele persoane pe lumea asta pe care vreau să le înțeleg și care să mă înțeleagă. În afara acestora, știu că, de multe ori, nu sunt înțeles, dar mă resemnez și iau lucrurile ca atare.”

Eu consider că nostalgia este cuvântul cheie care te poate atrage spre o astfel de poveste.

Sau DORUL. Dorul intens. Când simți că te evapori de la atâta DOR. Când vrei să îți rupi pielea și unghiile și absolut tot, să evadezi din rigiditatea corpului, pentru că DORUL și numai el, te roade atât de încet…
Vrei să țipi DORUL din tine, în schimb, tu rămâi mut.

Sau pasiunea pentru psihicul uman: spre deosebire de mulți autori europeni, americani, australieni, Murakami își arată iubirea sa infinită pentru OM, tocmai descriindu-i vulnerabilitățile, lipsurile și disfuncționalitățile emoționale.

Melodii preferate care se încadrează pe filiera și tema cărții:
Norwegian Wood – The Beatles
Don’t Let Me Down – The Beatles
Wish You Were Here – Pink Floyd

Elevă în clasa a X-a la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița, profil științe sociale. Pasionată de istorie, limbi străine, artă și literatură. Este într-o continuă căutare a acelui „ceva”, care să îi definească scopul în viață. Este ambițioasă și simte o chemare înspre a-i ajuta pe cei din jur. Nu trece nicio zi fără să se autodescopere. Pentru ea, POV21 reprezintă o nouă etapă, un nou început ce a ajutat-o foarte mult să se dezvolte și să-și iasă din zona de confort.

Lasă un răspuns

Your email address will not be published.

*